Vyučující
|
-
Fišerová Zuzana, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní rysy židovství druhého chrámu 2. Jednotlivé frakce v židovstvu a jejich charakteristika 3. Dobové pozadí Ježíšova života 4. Vývoj bádání o historickém Ježíši (No Quest, the Old Quest, the New Quest, and Jesus Research - the Third Quest) 5. Prameny, které máme k dispozici a jejich charakter 6. Ježíšův původ 7. Vztah Ježíše a Jana Křtitele 8. Hlavní rysy Ježíšovy veřejné činnosti 9. Ježíšovo sebepochopení a tituly vztahované k Ježíši 10. Ježíšův proces a ukřižování 11. Formování Ježíšových následovníků po jeho smrti 12. Jeruzalémská židokřesťanská obec 13. Křesťanství a rabínský judaismus jakožto dědicové židovství druhého chámu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 57 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu Starého a Nového zákona |
představit děj základních biblických příběhů |
orientovat se v základech dějin starověku |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky číst pramenné texty |
rozlišovat mezi teologickým, religionistickým a historickým pohledem na danou problematiku |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní rysy Ježíšova vystoupení |
chápat Ježíše v židovském kontextu |
popsat základní rysy židovského náboženství |
Odborné dovednosti |
---|
porovnat jednotlivé interpretace postavy Ježíše |
rozlišovat mezi historickou postavou Ježíše z Nazareta a Kristem křesťanské víry |
zhodnotit vliv židovství na vznikající křesťanství |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
E. P. Sanders. Jesus and Judaism. Philadelphia: Fortress Press, 1985.
-
Géza Vermes. Jesus in his Jewish context. Minneapolis: Fortress Press, 2003.
-
James D. G. Dunn. The Partings of the Ways: Between Christianity and Judaism and their Significance for the Character of Christianity. London: SCM Press, 2006. ISBN 978-0334029991.
-
James H. Charlesworth. The Historical Jesus. Nashville: Abingdon Press, 2008. ISBN 978-0-687-02167-3.
-
Lester L. Grabbe. Introduction to Second Temple Judaism: History and Religion of the Jews in the Time of Nehemiah, the Maccabees, Hillel, and Jesus. London: T&T Clark, 2010.
|