|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Etika v antické filosofii - sofisté, Sókratés, Platón Etika v antické filosofii - Aristotelés Etika v antické filosofii - stoicismus a epikureismus Etika ve středověké filosofii - Augustin, Abelard, Akvinský Novověká etika - Hume Novověká etika - Kant Etika a pozitivismus Analytická etika Evoluční etika Psychologie morálky a její filosofická východiska Ekologická etika Peter Singer a praktická etika
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 9 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy z dějin etiky a témata etiky současné |
| popsat historické a kulturní reálie spjaté s jednotlivými koncepcemi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat s porozuměním filosofickou terminologii |
| identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
| využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy a témata z dějin etiky a vybrané problémy etiky současné |
| charakterizovat nejdůležitější filosofické etické koncepce a vysvětlit jejich souvislosti |
| shrnout vybrané významné filosofické spisy z dějin etiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat pramenné texty filosofické etiky |
| interpretovat vybrané pasáže morálně filosofických textů |
| sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů |
| argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu etiky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překladu 2., V nakladatelství Academia 1. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0917-5.
-
Brázda, Radim. Ethicum. 1. vyd. Zlín : VeRBuM, 2010. ISBN 978-80-904273-9-6.
-
Freud, Sigmund. Nespokojenost v kultuře. Praha : Hynek, 1998. ISBN 80-86202-13-5.
-
Gilligan, Carol. Jiným hlasem : o rozdílné psychologii žen a mužů. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.
-
Kiczková, Z. Príroda vzor: žena. Bratislava : Aspekt, 1988.
-
Kohák, Erazim. Člověk, dobro a zlo : o smyslu života v zrcadle dějin : kapitoly z dějin morální filosofie. Praha : Ježek, 1993.
-
MacIntyre, Alasdair. Ztráta ctnosti : k morální krizi současnosti. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-082-3.
-
Ricken, Friedo. Obecná etika. Praha : ISE, 1995.
-
Singer, Peter. Practical ethics. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-43971-X.
-
Skýbová, M. Etika a příroda. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011.
|