Předmět: Filozofie výchovy

» Seznam fakult » FF » KFI
Název předmětu Filozofie výchovy
Kód předmětu KFI/FFVD
Organizační forma výuky Přednáška + Nevyplněno
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hajný Martin, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvod do filosofie výchovy 2. Pojetí výchovy v antice, Sókratés, Platón, Aristotelés 3. Středověké koncepce výchovy a Chelčický 4. Renesance, humanismus, nové pojetí člověka a jeho výchovy 5. Locke, Hobbes, výchova pro společnost, |Komenský 6. Francouzští osvícenci Helvétius, Rousseau, Diderot , výchova nového člověka 7. Herder, Kant, Herbart - člověk jako subjekt výchovy 8. Fichte, Hegel, Marx - vývoj výchovy 9. Comte, Mill, pozitivistické koncepce výchovy, Masaryk 10. Nietzsche, Dilthey, Arendtová, filosofie života a výchova 11. Jaspers a Heidegger, lidská existence a výchova 12. Fink, Scheler, Patočka, Palouš - fenomenologie a výchova 13. Dewey a výchova pro praxi. Foucault a Rorty - výchova v postmoderní době.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 104 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní aspekty teorie výchovy
Výsledky učení
podat ucelený přehled o přístupech k teoríím výchovy a vzdělávání v jednotlivých obdobých vývoje "západní společnosti"
vyjmenovat a představit autority zabývající se otázkami filozofie výchovy
vysvětlit vztahy mezi jednotlivými teoriemi výchovy
Odborné dovednosti
reflektovat z filozofického hlediska různé teorie výchovy
vyhodnotit konkrétní situaci a vhodně zvolit strategii vybrané teorie výchovy
aplikovat teoretické poznatky při práci ve vzdělávání s ohledem na kontext
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 1, Od starověku k osvícenství. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-7452-7.
  • Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 2, Devatenácté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
  • Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 3, Dvacáté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8004-7.
  • Dawson, Christopher. Krize západní vzdělanosti : Se zvláštními programy pro studium křesťanské kultury od Johna J. Mulloye a Johna P. Gleasona. 1. vyd. v ČSFR. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25392-X.
  • Fiala, Jiří. Obnova ideje univerzity : Soubor statí o významu a postavení univerzit v současném světě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993.
  • Kratochvíl, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann & synové, 1995.
  • Palouš, Radim. Čas výchovy. Řím : Křesťanská akademie, 1987.
  • Patočka, J. Filosofie výchovy. Praha, 1997.
  • Patočka, Jan; Chvatík, Ivan; Kouba, Pavel. Péče o duši : soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I., Stati z let 1929 - 1952. Nevydané texty z padesátých let. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
  • Pelcová, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
  • Pešková, Jaroslava; Schücková, Ladislava. Já, člověk. : jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-21766-4.
  • Prokešová, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-693-4.
  • Stark, Stanislav; Demjančuk, Nikolaj,; Demjančuková, Dagmar. Kapitoly z filosofie výchovy. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-56-2.
  • Stark, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu : se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-012-8.
  • Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr