Course: Philosophy of Education

» List of faculties » FF » KFI
Course title Philosophy of Education
Course code KFI/FFVD
Organizational form of instruction Lecture + Not filled in
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Macháček Ivan, doc. PhDr. CSc.
Course content
1. Introduction to the philosophy of education. 2. Character of education in Antiquity: Sokrates, Plato, Aristoteles. 3. Middle Ages conceptions of education and Chelčický. 4. Renaissance, Humanism, new vision of human and his education. 5. Locke, Hobbes, education for society. Comenius. 6. Members of French Enlightment: Helvetius, Rousseau, Diderot, education of new human. 7. Herder, Kant, Herbart - human as a subject of education. 8. Fichte, Hegel, Marx - the progress of education. 9. Comte, Mill, positivistical conceptions of education, Masaryk. 10. Nietzsche, Dilthey, Arendt, philosophy of life and education. 11. Jaspers and Heidegger, human existence and education. 12. Fink, Scheler, Patočka, Palouš - Phenomenology and education. 13. Dewey and education in practice. Foucault and Rorty - education in postmodern age.

Learning activities and teaching methods
Textual studies, Lecture
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 104 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to explain the basic aspects of the theory of education
learning outcomes
to present overview of approaches to theories of education and training in the development of "Western society"
to introduce authorities dealing with issues of philosophy of education
to explain the relationships between different theories of education
Skills
to reflect theories of education from philosophical point of view
to evaluate the specific situation and choose a strategy of selected education theory
to apply theoretical knowledge to work in education
teaching methods
Knowledge
One-to-One tutorial
Lecture supplemented with a discussion
Self-study of literature
Skills
Seminar classes
Self-study of literature
One-to-One tutorial
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Oral exam
Recommended literature
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 1, Od starověku k osvícenství. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-7452-7.
  • Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 2, Devatenácté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
  • Cipro, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Sv. 3, Dvacáté století. Praha : Miroslav Cipro, 2002. ISBN 80-238-8004-7.
  • Dawson, Christopher. Krize západní vzdělanosti : Se zvláštními programy pro studium křesťanské kultury od Johna J. Mulloye a Johna P. Gleasona. 1. vyd. v ČSFR. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25392-X.
  • Fiala, Jiří. Obnova ideje univerzity : Soubor statí o významu a postavení univerzit v současném světě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993.
  • Kratochvíl, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann & synové, 1995.
  • Palouš, Radim. Čas výchovy. Řím : Křesťanská akademie, 1987.
  • Patočka, J. Filosofie výchovy. Praha, 1997.
  • Patočka, Jan; Chvatík, Ivan; Kouba, Pavel. Péče o duši : soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I., Stati z let 1929 - 1952. Nevydané texty z padesátých let. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
  • Pelcová, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
  • Pešková, Jaroslava; Schücková, Ladislava. Já, člověk. : jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-21766-4.
  • Prokešová, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-693-4.
  • Stark, Stanislav; Demjančuk, Nikolaj,; Demjančuková, Dagmar. Kapitoly z filosofie výchovy. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-56-2.
  • Stark, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu : se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-012-8.
  • Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester