Lecturer(s)
|
-
Roháčová Marina, prof. RNDr. Ph.D.
|
Course content
|
Mathematics in ancient Mesopotamia and Egypt. Geometry and arithmetic in Greek and Roman antiquity. Indian and Arab mathematics. European medieval arithmetic, algebra and geometry. European mathematics in the Renaissance. Mathematics in modern Europe. Changes in mathematics in the 19th and 20th century. Problems of the establishment of mathematics at the beginning of the 20th century; logicism, intuitionism, formalism. Phenomena and mathematical objects; the problem of truth in mathematics; the ontological nature of mathematical objects; the nature of mathematical abstraction. The nature of mathematical proof; evidence and calculation; opinion in mathematics. The geometric, analytical and logical unity of mathematical thinking. Infinity, horizon and geometry. Space and perspective. Body, corporeality; volume; regular (Platonic) bodies. Non-Euclidean geometry; topology. The relationship between mathematics and logic. Philosophical and methodological problems related to the expansion of numerical fields. The axiomatic method, its formation and role in mathematics.
|
Learning activities and teaching methods
|
Self-study of literature, Lecture
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 234 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
znát klíčové postavy a témata z oblasti historie a filozofie matematiky |
vysvětlit konkrétní termíny a aparát spojené s tématy historie a filozofie matematiky |
popsat problémy, které byly v oblasti historie a filozofie matematiky řešeny |
Skills |
---|
používat s porozuměním pojmový aparát a terminologii z oblasti historie a filozofie matematiky |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti historie a filozofie matematiky |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
systematicky vymezit a popsat aktuální témata a vývoj v oblasti historie a filozofie matematiky |
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky v oblasti historie a filozofie matematiky |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Skills |
---|
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky |
inovativně reflektovat texty autorů z oblasti historie a filozofie matematiky |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
One-to-One tutorial |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Textual studies |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills |
---|
Oral exam |
Recommended literature
|
-
ALTEN, H.-W.; DJAFARI NAINI, A.; EICK, B.; FOLKERTS, M.; SCHLOSSER, H.; SCHLOTE, K.-H.; WESSERMULLER-KOCK, H.; WUSSIG, H. 4000 Jahre Algebra. Geschichte, Kulturen, Menschen.
-
GERICKE, H. Mathematik in Antike, Orient und Abendland. 10. Auflage, Marix Verlag, 2014.
-
Gray, Jeremy,; Ferreirós Domínguez, José. The architecture of modern mathematics : essays in history and philosophy. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-856793-6.
-
SCRIBA, Ch. J.; SCHREIBER, P. 5000 Jahre Geometrie. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer.
-
SONAR, T. 3000 Jahre Analysis. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer, 2011.
-
Stewart Shapiro. The Oxford handbook of philosophy of mathematics and logic. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-514877-0.
-
Vopěnka, Petr. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci : souborné vydání Rozprav s geometrií. 2. vyd. Praha : Práh, 2001. ISBN 80-7252-022-9.
-
WUSSIG, H. 6000 Jahre Mathematik. 1. Von den Anfängen bis Leibniz und Newton, 2. Von Euler bis zu Gegenwart. Springer.
|