|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod: jazyk, mysl, mozek 2) Výzkumné metody 3) Sémantika I: Koncepty, kategorie, schémata 4) Jak vzniká promluva? 5) Jak rozumíme jazyku? 6) Učení se prvnímu (a druhému) jazyku 7) Jazykový relativismus vs. jazykové univerzálie 8) Barvy a čísla 9) Sémantika II: Konceptuální metafora 10) Kognitivní gramatika 11) Kognitivní pragmatika 12) Evoluce jazyka 13) Jazyk, kognice, kultura
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní gramatické kategorie (slovní druhy, rod, čas, vid apod.) |
| charakterizovat základní pojmy sémantiky (význam, souznačnost, víceznačnost, metafora apod.) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rekonstruovat argumenty ve vědeckých i filosofických textech |
| používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
| formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vybrané teorie a hypotézy o vztahu mezi jazykem a kognicí |
| vysvětlit výzkumné metody, kterými se zkoumají vztahy mezi jazykem, myslí a mozkem |
| charakterizovat jazyk jako biologický fenomén vzniklý evolucí a vyjmenovat rysy jazyka, které lze tímto evolučním původem vysvětlit |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat kvalitu teorie nebo hypotézy vyvozením jejích důsledků a její konfrontací s empirickými daty |
| zhodnotit dopad empirického výzkumu jazyka a kognice na zažité, např. filosofické přístupy k jazyku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I : nárys filosofické hermeneutiky. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
-
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Husserl, Edmund. Karteziánské meditace. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
-
Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
-
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
-
Patočka, Jan. Úvod do fenomenologické filosofie. 2. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2003. ISBN 80-7298-064-5.
|