Vyučující
|
-
Matas Vladimír, Mgr. Ph.D.
-
Mourycová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní poznámky a přehled problematiky 2) Filozofie mysli 3) Kognitivní psychologie I. 4) Kognitivní psychologie II. 5) Kognitivní psychologie III. 6) Neurovědy I. 7) Neurovědy II. 8) Neurovědy III. 9) Kognitivní lingvistika I. 10) Kognitivní lingvistika II. 11) Vybrané současné přístupy ve výzkumu kognice I. 12) Vybrané současné přístupy ve výzkumu kognice II. 13) Závěrečné poznámky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 49 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v oblasti filosofie mysli, epistemologie a umělé inteligence |
prokázat elementární znalost pojmů jako psychologie, antropologie, umělá inteligence, neurovědy, lingvistika |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
identifikovat problém (tezi) a rekonstruovat argumentaci obsaženou ve filosofickém textu |
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metodologii kognitivních věd |
orientovat se ve vývoji kognitivních věd a jejích příslušných oblastech |
charakterizovat hlavní díla představitelů jednotlivých oborů v rámci kognitivních věd |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat texty a odborné studie v jednotlivých oborech kognitivních věd |
interpretovat empirické i teoretické výsledky kognitivních věd a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory |
odlišovat přínos jednotlivých oborů kognitivních věd pro studium lidské mysli |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Baars, B. J., Gage, N. M. Fundamentals of Cognitive Neuroscience. Oxford, Academic Press, 2013.
-
Bermúdez, J. L. Cognitive Science: An Introduction to the Science of the Mind. 2014.
-
Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha, Academia, 2008.
-
Friedenberg, J., Silverman, G. Cognitive Science: An Introduction to the Study of Mind. London, Sage Publications, 2006.
-
Polák, M. Filosofie mysli. Praha, Triton, 2013.
-
Sedláková, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0375-0.
-
Shapiro, L. Embodied Cognition. London, Routledge, 2011.
-
Ungerer, F., Schmid, H.-J. An Introduction to Cognitive Linguistics. London, Pearson Education Limited, 2006.
-
Wilson, R. A., Keil, F.C. The MIT Encyclopedia of Cognitive Sciences. Cambridge, Mass., MIT Press, 1999.
|