Course: The Medial History and Epistemology of Science

» List of faculties » FF » KFI
Course title The Medial History and Epistemology of Science
Course code KFI/MHED
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sokanský Daniel, Mgr. Ph.D.
Course content
Media, knowledge and their histories; Instruments, apparatus, cultural techniques; knowledge in the Gutenberg galaxy; card-index, archive, database; atlas, album, data visualization; social media & social epistemologies; philosophy of cognitive extensions

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Self-study of literature
  • Preparation for an examination (30-60) - 234 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
znát klíčové postavy a témata z oblasti mediální historie a epistemologie vědy
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy historie médií a epistemologie vědy
popsat problémy, které byly v oblasti mediální historie a epistemologie vědy řešeny
Skills
používat s porozuměním pojmový aparát a nástroje mediální historie a epistemologie vědy
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z dané oblasti a používat nástroje mediální historie
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
learning outcomes
Knowledge
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj mediální historie a epistemologie vědy
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky mediální historie a epistemologie vědy
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Skills
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti mediální historie a epistemologie vědy
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti mediální historie a epistemologie vědy
inovativně reflektovat texty autorů z oblasti mediální historie a epistemologie vědy
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Group discussion
Self-study of literature
assessment methods
Oral exam
Recommended literature
  • Bowker, G. Memory Practices in the Science. Cambridge (Mass.), 2005.
  • BREDEKAMP, H.; DÜNKEL, V.; SCHNEIDER, B. (eds.). The Technical Image. A History of Styles in Scientfic Imagery. Chicago: The University of Chicago Press, 2015. ISBN 978-0-226-25884-3.
  • Carroll-Burke, P. Tools, instruments and Engines. Getting a Handle on the Specificity of Engine Science. In Social Studies of Science. 2001, vol.31, no. 4, s. 593-625..
  • DASTON, L. (ed.). Science in the Archives. Chicago: The University of Chicago Press, 2017. ISBN 978-0226432229.
  • Daston, L. J.; Galison, Peter Louis. Objectivity. New York : Zone Books, 2010. ISBN 978-1-890951-79-5.
  • Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
  • Hankins, T. L. - Silverman, R. J. Instruments and the Imagination. Princeton, 2014.
  • Hayles, N. Katherine. How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis.. Chicago, 2012.
  • HENTSCHEL, K. Visual Cultures in Science and Technology. A Comparative History. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780198717874.
  • Jones, Caroline A.; Galison, Peter Louis. Picturing science, producing art. New York : Routledge, 1998. ISBN 0-415-91912-6.
  • Kittler, R. A. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford, 1999.
  • Krajewski, M. Paper Machines. About Cards & Catalogs, 1548-1929. Cambridge (Mass.), 2011.
  • LENOIR, T. (ed.). Inscribing Science. Scientific Texts and the Materiality of Communication. Stanford (Calif.): Stanford University Press, 1998. ISBN 0-8047-2777-5.
  • Lyotard, J.-F. O postmodernismu. Praha : Filosofia, 1993.
  • Menary, R. The Extended Mind. Cambridge (Mass.), 2012.
  • Parks, L. Cultures in Orbit: Satellites and the Televisual. Duke University Press, 2005.
  • Rheinberger, H. J. Toward a History of Epistemic Things. Stanford, 1997.
  • Shapin, Steven; Schaffer, Simon. Leviathan and the air-pump : Hobbes, Boyle, and the experimental life : including a translation of Thomas Hobbes, Dialogus physicus de natura aeris by Simon Schaffer. Princeton : Princeton University Press, 1985. ISBN 0-691-02432-4.
  • Vogl, J. Becoming-media: Galileo's Telescope. In: Gray Room. 2007, vol. 8, no. 29, s. 14-25..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester