Lecturer(s)
|
-
Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
-
Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
|
Course content
|
The students are introduced to the specific course content and the conditions for course completion for the respective academic year at the beginning of the semester. The course content and completion conditions are specified on the Courseware course page.
|
Learning activities and teaching methods
|
Textual studies, Lecture
- E-learning (given by an e-learning course)
- 156 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
rozlišit jednotlivé druhy výzkumných metod používaných v oboru |
formulovat základní podmínky pro provedení výzkumu v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
srovnat metody použitelné pro výzkum z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
Skills |
---|
analyzovat vhodnost použití výzkumných metod z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
zvolit nejvhodnější metodu pro řešení konkrétního výzkumného problému |
samostatně navrhnout metodický postup při výzkumu konkrétního odborného problému |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
samostatně charakterizovat probrané metodologické přístupy v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
samostatně vymezit strukturální pojmy probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
Skills |
---|
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky pro řešení konkrétního problému |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
kriticky pojednat metodologickou stránku probíraných klasických děl v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Textual studies |
Self-study of literature |
Seminar |
Skills |
---|
Seminar |
Individual study |
Skills demonstration |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Skills |
---|
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Záikladní literatura bude specifikována školitelem vždy na začátku semestru..
-
Andersson, Gunnar. Criticism and the history of science : Kuhn's, Lakato's and Feyerabend's criticisms of critical rationalism. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-04-10050-4.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Fuller, Steve. Kuhn vs. Popper : the struggle for the soul of science. New York : Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-13428-6.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul; Motterlini, Matteo. For and against method. including Lakatos's lectures on scientific method and the Lakatos-Feyerabend correspondence. Chicago : The University of Chigago Press, 1999. ISBN 0-226-46774-0.
-
Nickles, Thomas. Thomas Kuhn. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-79648-2.
-
Popper, Karl Raimund; Fiala Jiří. Logika vědeckého zkoumání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Sarkar, Sahotra; Pfeifer, Jessica. The Philosophy of Science : An Encyclopedia. Volume 1, A-M. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
-
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
|