Předmět: Věda v renesanci a novověku

» Seznam fakult » FF » KFI
Název předmětu Věda v renesanci a novověku
Kód předmětu KFI/V2HN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Irlbeková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Hajný Martin, doc. PhDr. CSc.
  • Melcrová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kulturní kontext formování novověké vědy. Renesanční myšlení a jeho základní charakteristiky. 2. Teoretické a filosofické předpoklady novověké vědy (M. Kusánský, Leonardo da Vinci, Erasmus Rotterdamský) 3. Obraz vesmíru, přírody, člověka v díle B. Telesia, G. Bruna, T. Campanelly. 4. Revoluce v astronomii (M. Koperník, T. Brahe, J. Kepler). 5. Formování novověké vědy v díle Galileo Galileia, paradoxy jeho teoretického myšlení. 6. Atomistický program 17. a 18. století (P. Gassendi, Ch. Hyugens, R. Boyle, R. Boskovich. 7. Vědecký program, metodologie fyziky v díle I. Newtona. Vliv idejí Newtona na kulturu 18. století. 8. Reflexe dobové vědy v empirismu 17. a 18 století (F. Bacon, J. Locke, T. Hobbes, J. Berkeley, D. Hume,) 9. Reflexe dobové vědy v racionalismu 17. a 18 století (R. Descartes, B. Spinoza, P. Gassendi, B. Pascal, G. Vico) 10. Vědecký program G. Leibnize a jeho filosofické založení, učení o metodě a povaze přírody. 11. Filosofie, věda a společnost v osvícenství. Reflexe vědy v díle osvícenců (J. d'Alembert , D. Diderot, E. Condillac, N. de Condorset, J. la Mettrie, P. Holbach, J. J. Rousseua, Ch. Wolff) 12. Institucionální zakotvení a formy pěstování vědy a techniky v novověku. Vědecká komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 54 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat klíčové postavy vědy daného období
popsat problémy, které byly řešeny ve vědě v daném období
vysvětlit základní termíny vědy daného historického období
Odborné dovednosti
používat s porozuměním základní terminologii vědy daného období
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném dobovém vědeckém textu
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit filozofické názory klíčových osobností novověké vědy
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín v daném časovém období
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů v daném historickém období
Odborné dovednosti
inovativně reflektovat texty vybraných autorů souvisejících s vědeckými tématy
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek daného období
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Ball, P. Ďáblův doktor. Paracelsus a svět renesanční magie a vědy. Praha, 2009. ISBN 9788020016768.
  • Dear, P. Revolutionizing the Sciences. European Knowledge and Its Ambitions, 1500-1700. London, 2001.
  • Ebeling, F. Tajemství Herma Trismegista. Dějiny hermetismu. Praha, 2009. ISBN 978-80-86702-60-5.
  • Ferguson, Kitty. Tycho a Kepler : nesourodá dvojice, jež jednou provždy změnila náš pohled na vesmír. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1713-0.
  • Gaukroger, Stephen. The emergence of a scientific culture : science and the shaping of modernity, 1210-1685. Oxford : Clarendon Press, 2006. ISBN 0-19-929644-8.
  • Henry, J. The Scientific Revolution and the Origins of Modern Science. Palgrave Macmilllan, 2008.
  • Horský, Zdeněk. Kepler v Praze. Praha : Mladá fronta, 1980.
  • Horský, Zdeněk; Lelková, Iva. Koperník a české země : soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-87-8.
  • Karpenko, Vladimír. Alchymie : nauka mezi snem a skutečností. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1491-7.
  • Koyré, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-586-0.
  • Kraus, Ivo. Fyzika od Thaléta k Newtonovi : kapitoly z dějin fyziky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1540-2.
  • Lindberg, David C.; Westman, Robert S. Reappraisals of the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-34804-8.
  • Nejeschleba, Tomáš. Jan Jessenius v kontextu renesanční filosofie. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-909-6.
  • Osler, Margaret J. Rethinking the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-66790-9.
  • Park, Katharine; Daston, Lorraine. The Cambridge history of science. Vol. 3, Early modern science. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-57244-4.
  • Priesner, Claus; Figala, Karin. Lexikon alchymie a hermetických věd. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-815-0.
  • Shapin, Steven. The scientific revolution. Chicago : University of Chicago Press, 1996. ISBN 0-226-75021-3.
  • White, Michael. Antikrist Galileo : životopis. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1899-1.
  • Yatesová, F. Giordano Bruno a hermetická tradice. Praha, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr