Vyučující
|
-
Irlbeková Alena, PhDr. Ph.D.
-
Hajný Martin, doc. PhDr. CSc.
-
Melcrová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kulturní kontext formování novověké vědy. Renesanční myšlení a jeho základní charakteristiky. 2. Teoretické a filosofické předpoklady novověké vědy (M. Kusánský, Leonardo da Vinci, Erasmus Rotterdamský) 3. Obraz vesmíru, přírody, člověka v díle B. Telesia, G. Bruna, T. Campanelly. 4. Revoluce v astronomii (M. Koperník, T. Brahe, J. Kepler). 5. Formování novověké vědy v díle Galileo Galileia, paradoxy jeho teoretického myšlení. 6. Atomistický program 17. a 18. století (P. Gassendi, Ch. Hyugens, R. Boyle, R. Boskovich. 7. Vědecký program, metodologie fyziky v díle I. Newtona. Vliv idejí Newtona na kulturu 18. století. 8. Reflexe dobové vědy v empirismu 17. a 18 století (F. Bacon, J. Locke, T. Hobbes, J. Berkeley, D. Hume,) 9. Reflexe dobové vědy v racionalismu 17. a 18 století (R. Descartes, B. Spinoza, P. Gassendi, B. Pascal, G. Vico) 10. Vědecký program G. Leibnize a jeho filosofické založení, učení o metodě a povaze přírody. 11. Filosofie, věda a společnost v osvícenství. Reflexe vědy v díle osvícenců (J. d'Alembert , D. Diderot, E. Condillac, N. de Condorset, J. la Mettrie, P. Holbach, J. J. Rousseua, Ch. Wolff) 12. Institucionální zakotvení a formy pěstování vědy a techniky v novověku. Vědecká komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat klíčové postavy vědy daného období |
popsat problémy, které byly řešeny ve vědě v daném období |
vysvětlit základní termíny vědy daného historického období |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním základní terminologii vědy daného období |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném dobovém vědeckém textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit filozofické názory klíčových osobností novověké vědy |
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín v daném časovém období |
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu |
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů v daném historickém období |
Odborné dovednosti |
---|
inovativně reflektovat texty vybraných autorů souvisejících s vědeckými tématy |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek daného období |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Ball, P. Ďáblův doktor. Paracelsus a svět renesanční magie a vědy. Praha, 2009. ISBN 9788020016768.
-
Dear, P. Revolutionizing the Sciences. European Knowledge and Its Ambitions, 1500-1700. London, 2001.
-
Ebeling, F. Tajemství Herma Trismegista. Dějiny hermetismu. Praha, 2009. ISBN 978-80-86702-60-5.
-
Ferguson, Kitty. Tycho a Kepler : nesourodá dvojice, jež jednou provždy změnila náš pohled na vesmír. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1713-0.
-
Gaukroger, Stephen. The emergence of a scientific culture : science and the shaping of modernity, 1210-1685. Oxford : Clarendon Press, 2006. ISBN 0-19-929644-8.
-
Henry, J. The Scientific Revolution and the Origins of Modern Science. Palgrave Macmilllan, 2008.
-
Horský, Zdeněk. Kepler v Praze. Praha : Mladá fronta, 1980.
-
Horský, Zdeněk; Lelková, Iva. Koperník a české země : soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-87-8.
-
Karpenko, Vladimír. Alchymie : nauka mezi snem a skutečností. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1491-7.
-
Koyré, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-586-0.
-
Kraus, Ivo. Fyzika od Thaléta k Newtonovi : kapitoly z dějin fyziky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1540-2.
-
Lindberg, David C.; Westman, Robert S. Reappraisals of the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-34804-8.
-
Nejeschleba, Tomáš. Jan Jessenius v kontextu renesanční filosofie. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-909-6.
-
Osler, Margaret J. Rethinking the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-66790-9.
-
Park, Katharine; Daston, Lorraine. The Cambridge history of science. Vol. 3, Early modern science. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-57244-4.
-
Priesner, Claus; Figala, Karin. Lexikon alchymie a hermetických věd. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-815-0.
-
Shapin, Steven. The scientific revolution. Chicago : University of Chicago Press, 1996. ISBN 0-226-75021-3.
-
White, Michael. Antikrist Galileo : životopis. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1899-1.
-
Yatesová, F. Giordano Bruno a hermetická tradice. Praha, 2009.
|