Předmět: Vybrané problémy české a ruské slovní zásoby

» Seznam fakult » FF » KFL
Název předmětu Vybrané problémy české a ruské slovní zásoby
Kód předmětu KFL/1CRS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Schmidtová Věra, specialista in philologie PhD.
Obsah předmětu
1. týden Seznámení s obsahem kurzu, povinnou literaturou, organizací činnosti a požadavky ke zkoušce. Genetická příbuznost obou jazyků. Historický vývoj ruštiny a češtiny srovnání. 2. týden Vliv jiných jazyků v různých historických obdobích na ruštinu a češtinu. 3. týden Diference ve složení ruské a české slovní zásoby. 4. týden Rozdíly ve tvoření pojmenování ruštiny a češtiny. 5. týden Analytická pojmenování slovesného typu. 6. týden Analytická vyjadřování různých vlastností a okolností. 7. týden Složeniny v ruštině a češtině. 8. týden Úspora slovního výrazu. 9. týden Otázky ekvivalence ruských a českých slov. 10. týden Přejímaní slov. 11. týden Problematika německých výpůjček v obou jazycích. 12. týden "Zrádní přátelé překladatele" 13. týden Aktivní procesy v ruském jazyce v posledních desetiletích.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Odborné dovednosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
studenti identifikují zdroje obohacování slovní zásoby v ruštině a češtině
studenti charakterizují hlavní tendence ve vývoji ruské a české slovní zásoby
Odborné dovednosti
aplikovat osvojené znalosti při analýze textu a jeho slovní zásoby
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Korostenski, Jiří. Rusko-české konceptualizační strategie (na příkladu konceptu "kontejneru"). Acta Fakulty filozofické Západočeské univerzity IS. 2014.
  • Korostenski, Jiří. Russko-češskij slovar dlja delovoj sfery. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7040-165-6.
  • Krejčířová, Iveta. Rusko - český a česko - ruský slovník neologizmů = Russko-češskij a češsko-russkij slovar' neologizmov. podstatně dopl. a opr. vyd. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1246-X.
  • Pokorný, L. Úvod do české lexikologie. České Budějovice, 1992.
  • Skácel, Josef; Vavrečka, Mojmír. Cvičení z ruské lexikologie. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
  • Talickaja, J. Ruský jazyk. Lexikologie. Brno, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr