|
Vyučující
|
-
Kučera Ivana, PhDr. Ph.D.
-
Čerpáková Anastasia, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Orientační témata přednášek: 1. Americká gotika: Brockden Brown a Edgar Alan Poe 2. Transcendentalismus: Ralph Waldo Emerson a David Herbert Thoreau 3. Pozdní romantismus: Nathaniel Hawthorne, Herman Melville 4. Zrod moderní poezie: Walt Whitman a Emily Dickinson 5. Mark Twain, the Tall Tale, Local Color 6. Realismus v díle Williama D. Howellse a Henryho Jamese 7. Naturalismus: Frank Norris, Stephen Crane, Theodore Dreiser, Jack London 8. Afro-americká literatura, Harlemská renesance
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 56 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje USA do 19. století |
| popsat významné milníky kulturního vývoje USA ve 20. století |
| orientovat se v aktuálním kulturním dění USA |
| charakterizovat základní literárněvědné pojmy |
| žádné podmiňující předměty |
| ovládat anglický jazyk na úrovni B2+/C1 |
| orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na dějiny americké literatury |
| adekvátně sumarizovat literární texty |
| aktivně se zapojit do diskuse na dané téma |
| aktivně používat základní literárněvědné pojmosloví |
| porozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům) |
| na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat regionalismus, realismus a naturalismus a popíše jejich odlišnosti |
| identifikovat vývojové linie a koncepce moderní americké poezie |
| uvést do souvislosti literární vývoj v USA s významnými kulturněhistorickými událostmi |
| studenti jsou schopni: - popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje na území USA v 19. a 20. století z hlediska žánrové, kulturní a etnické různorodosti, - rozpoznat chronologická a intelektuální specifika vzniku amerického románu, - identifikovat americkou literární legendu v díle J.F. Coopera, - vysvětlit kategorii gotična a podstatu transcendentalismu, - objasnit termín pozdní romantismus, - rozlišit regionalismus od realismu a naturalismu, - identifikovat vývojové linie a koncepce moderní americké poezie, - vysvětlit multiplicitu názorů a představ o společnosti a jednotlivci v prozaické a dramatické tvorbě 20. století |
| vysvětlit multiplicitu názorů a představ o společnosti a jednotlivci v prozaické a dramatické tvorbě 20. století |
| vymezit chronologická a intelektuální specifika vzniku amerického románu |
| popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje na území USA v 19. a 20. století z hlediska žánrové, kulturní a etnické různorodosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na zvoleném díle aktivně prezentovat literárně-estetické aktivity |
| demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu |
| na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele |
| adekvátně interpretovat dané literární texty americké provenience |
| samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry |
| aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bradbury, M.; Ruland, R. From Puritanism to Postmodernism. London: Penguin, 1991.
-
Brandbury, M.; Ruland, R. Od puritanismu k postmodernismu. Přel. Marcel Arbeit a kol.. Praha: Mladá Fronta, 1997.
-
ČAŇKOVÁ, M. Open Gates. Student´s book: a course in 20th century British literature. Voznice: Leda, 2005.
-
High, Peter B. An Outline of American Literature. Harlow : Longman, 1986. ISBN 0-582-74502-0.
-
JAŘAB, J. Antologie americké literatury. Praha: SPN, 1985.
-
PROCHÁZKA, M. a kol. Lectures on American Literature. Praha: Univerzita Karlova v Praze - nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Procházka, M, Stříbrný, Z. Slovník spisovatelů. Praha: Libri, 1996.
-
Rangno, Erik; Meyers, Karen; Phillips, Jerry. Contemporary American literature : (1945-present). 2nd ed. New York : Chelsea House, 2010. ISBN 978-1-60413-489-6.
|