|
Vyučující
|
-
Henzl Lukáš, Dr. Phil. M.A.
-
Sedlecká Natálie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základ akademického psaní: volba tématu a rešerše literatury Struktura písemné práce: členění referátu a seminární práce Poznámky, odkazy, citace Jazykové stylistické struktury vědckého psaní Tvorba konkrétních textů: žádost, životopis, motivační dopis/ zápis přednášky, písemný referát/ seznam literatury k seminární práci
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 39 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| teoreticky rozlišit jednotlivé styly v německém jazyce |
| podrobně charakterizovat jednotlivé styly v německém jazyce |
| bezpečně identifikovat prvky jednotlivých stylů v německém jazyce |
| popsat termíny z oblasti stylistiky |
| porovnat stylistickou terminologii v českém a německém jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR |
| stylisticky interpretovat německy psané texty |
| aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při analýze německy psaných textů různých funkčních stylů |
| aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při vlastní produkci textů různých funkčních stylů v němčině |
| korigovat svůj psaný i mluvený projev v němčině na základě aplikace svých znalostí z oblasti stylistiky |
| stylisticky analyzovat psané i mluvené projevy v němčině |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| podrobně teoreticky charakterizovat odborný styl |
| popsat znaky odborného styly na příkladech odborných textů a identifikovat je v nich |
| kriticky zhodnotit různé typy odborných textů z hlediska struktury |
| kriticky zhodnotit a porovnat funkci různých typů odborných textů |
| kriticky zhodnotit a porovnat různé typy odborných textů z hlediska obsahu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| śestavit žádost, motivační dopis |
| vytvořit koncept odborného textu a jeho resumé |
| sestavit písemný referát |
| sestavit recenzi |
| analyzovat různé typy odborných textů |
| aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při tvorbě vlastních odborných textů různých typů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bänsch, A. Wissenschaftliches Arbeiten. Seminar- und Diplomarbeiten. München, 2003.
-
Boehncke, H. Schreiben im Studium. Vom Referat bis zur Examensarbeit. Niederhausen/Ts., 2000.
-
Kornmeier, M. Wissenschaftlich schreiben leicht gemacht: Für Bachelor, Master und Dissertation. Stuttgart, 2021. ISBN 3825254380.
-
Kruse, O. Keine Angst vor dem leeren Blatt!. Frankfurt, 2000.
-
Liška, Václav. Diplomová (seminární, bakalářská, absolventská) práce : zpracování a obhajoba. 2. vyd. Praha : Ivo Ulrych - Růžičkův statek, 2003. ISBN 80-86579-11-5.
-
Niederhauser, J. Die schriftliche Arbeit. Ein Leitfaden zum Schreiben von Fach-, Seminar- und Abschlussarbeiten in der Schule und beim Studium. Mannheim, Duden, 2000.
-
Stephan, I. Briefe, E-Mails und Kurznachrichten gut und richtig schreiben. Berlin, 2020. ISBN 3411743042.
|