Course: Complex Text Analysis

» List of faculties » FF » KFL
Course title Complex Text Analysis
Course code KFL/KATN
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction German
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
Analysis of various technical text types concerning commercial purposes. Introduction to individual language levels (morphology, syntax, semantic, stylistic) into deeper context. Students will appraise importance of functional use of analyzed objects.

Learning activities and teaching methods
Students' portfolio, Task-based study method, Students' self-study, Self-study of literature, Seminar
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15) - 12 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
popsat morfologický systém německého jazyka
popsat strukturu německé věty a porovnat ji s větou českou
disponovat základním povědomím o odlišnostech funkčních stylů
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby
orientovat se v jazykovědných příručkách a slovnících
Skills
komunikovat v němčině na úrovni B2/C1
analyzovat jazykovou stránku odborného textu v němčině
analyzovat obsahovou stránku odborného textu v němčině
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů v němčině a důležité informace, které podávají
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu v němčině a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
uvést do hlubších souvislostí jevy morfologické roviny německy psaného textu
uvést do hlubších souvislostí jevy syntaktické roviny německy psaného textu
uvést do hlubších souvislostí jevy lexikální roviny německy psaného textu
popsat slovní zásobu německy psaného textu z hlediska slovotvorného
uvést do hlubších souvislostí jevy stylistické roviny německy psaného textu
správně rozlišovat a charakterizovat jazykovědné termíny
Skills
komplexně analyzovat různé typy německy psaných odborných textů ze sféry komerční praxe
aplikovat při analýze znalosti jevů všech jazykových rovin současné němčiny
bezpečně rozlišit a doložit znaky psaného a mluveného projevu na konkrétních příkladech
při komplexní analýze efektivně využívat odbornou literaturu z oblasti jazykovědy a lexikografické příručky
při analýze textu korektně a poučeně používat německou lingvistickou terminologii
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Task-based study method
Self-study of literature
Students' portfolio
Skills
Seminar
Students' portfolio
Task-based study method
Self-study of literature
Competences
Seminar
Task-based study method
Self-study of literature
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Continuous assessment
Self-evaluation
Skills
Continuous assessment
Self-evaluation
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills demonstration during practicum
Competences
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
Continuous assessment
Recommended literature
  • ADAMZIK, K. Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule.. Tübingen: Narr, 2005.
  • BRINKER, K. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden.. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001.
  • BYRAM, M.:. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon, Multilingual Matters, 1997. ISBN 1-85359-377-X.
  • Hall, Karin; Scheiner, Barbara. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene : Deutsch als Fremdsprache. 1. Aufl. Ismaning : Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-007448-8.
  • HEINEMANN, M.; HEINEMANN, W. Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion, Text, Diskurs. Tübingen: Niemeyer, 2002.
  • SCHERNER, M.; ZIEGLER, A. Angewandte Textlinguistik. Perspektiven für den Deutsch- und Fremdsprachenunterricht.. Tübingen: Narr, 2006.
  • SIEGEL, M. Sprache, Stil, Struktur. Analyse und Komposition von Texten im Studium.. Olomouc: FF UPOL, 2000.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester