|
Vyučující
|
-
Husník Blanka, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Seznámení se s učivem předmětu Morfosyntax francouzštiny 2. Užití předložek ve významu místním a časovém. 2. týden Další běžně užívané předložky a jejich využití v různých významech. 3. týden Slovesa nepřechodná, slovesa přechodná s předmětem přímým a nepřímým, slovesné vazby. 4. týden Pomocná slovesa " etre" a "avoir". Polopomocná slovesa pro vyjádření povinnosti, možnosti, blízké budoucnosti, nedávné minulosti apod. 5. týden Shoda podmětu s přísudkem - po vztažném zájmenu "qui", po výrazech množství, po hromadných podstatných jménech a některé další nepravidelnosti. 6. týden Slovesný rod ve francouzštině - tvoření trpného rodu, převádění vět v činném rodě do trpného rodu a naopak. Užití slovesa "faire" + infinitiv ve funkci pasíva. 7. týden Průběžný test z probraného učiva. 8. týden Oprava průběžného testu. Zvratná slovesa - jejich užití v různých časech. Shoda příčestí minulého u zvratných sloves. 9. týden Další případy shody příčestí minulého - u sloves s pomocným slovesem "avoir" i "etre". Výjimky u sloves způsobových a neosobních. 10. týden Oznamovací způsob tvoření užití přítomného času a časů minulých - imparfait, passé composé. 11. týden Tvoření a užití dalších slovesných časů minulých - passé simple, plus-que-parfait, passé antérieur. 12. týden Oznamovací způsob - užití budoucích časů - futur simple, futur antérieur. Časová souslednost ve francouzštině. 13. týden Zápočtový test z probraného učiva.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ovládat francouzský jazyk na úrovni B1 dle SERR Užívat základní místní a časové předložky Identifikovat jednotlivé slovesné tvary Porovnat francouzský slovesný systém se slovesným systémem v češtině Porozumět terminologii slovesných tvarů v obou jazycích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat teoretické poznatky o probíraných předložkách a slovesných tvarech v písemném i ústním projevu Vytvořit správné tvary většiny slovesných tvarů indikativu Demonstrovat adekvátně znalost probíraných slovesných tvarů Zdůvodnit použití probíraných slovesných tvarů Ovládat základní terminologii slovesných tvarů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Osvojit si teoretické znalosti používání předložek ve francouzštině Osvojit si teoretické znalosti užití pomocných a polopomocných sloves Znát pravidla shody podmětu s přísudkem Znát pravidla shody příčestí minulého s podmětem a předmětem přímým Znát pravidla tvoření indikativních tvarů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ovládat užití předložek ve francouzštině Rozpoznat a správně užívat pomocná a polopomocná slovesa Ovládat shodu podmětu s přísudkem Ovládat shodu příčestí minulého s podmětem a s předmětem přímým Vytvořit správné tvary všech slovesných tvarů indikativu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Demonstrace dovedností, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Delatour, Y. Nouvelle Grammaire du Français : cours de Civilisation Française de la Sorbonne. Paris : Hachette, 2004. ISBN 2-01-155271-0.
-
Koláříková, Dagmar. L'exercisier de grammaire française. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-24-5.
-
Koláříková, Dagmar. Testez vos connaissances. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-73-2.
|