Vyučující
|
-
Novotná Irena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Seznámení se s učivem předmětu Morfosyntax francouzštiny 2. Užití předložek ve významu místním a časovém. 2. týden Další běžně užívané předložky a jejich využití v různých významech. 3. týden Slovesa nepřechodná, slovesa přechodná s předmětem přímým a nepřímým, slovesné vazby. 4. týden Pomocná slovesa " etre" a "avoir". Polopomocná slovesa pro vyjádření povinnosti, možnosti, blízké budoucnosti, nedávné minulosti apod. 5. týden Shoda podmětu s přísudkem - po vztažném zájmenu "qui", po výrazech množství, po hromadných podstatných jménech a některé další nepravidelnosti. 6. týden Slovesný rod ve francouzštině - tvoření trpného rodu, převádění vět v činném rodě do trpného rodu a naopak. Užití slovesa "faire" + infinitiv ve funkci pasíva. 7. týden Průběžný test z probraného učiva. 8. týden Oprava průběžného testu. Zvratná slovesa - jejich užití v různých časech. Shoda příčestí minulého u zvratných sloves. 9. týden Další případy shody příčestí minulého - u sloves s pomocným slovesem "avoir" i "etre". Výjimky u sloves způsobových a neosobních. 10. týden Oznamovací způsob tvoření užití přítomného času a časů minulých - imparfait, passé composé. 11. týden Tvoření a užití dalších slovesných časů minulých - passé simple, plus-que-parfait, passé antérieur. 12. týden Oznamovací způsob - užití budoucích časů - futur simple, futur antérieur. Časová souslednost ve francouzštině. 13. týden Zápočtový test z probraného učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 38 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ovládat francouzský jazyk na úrovni B1 dle SERR |
Užívat základní místní a časové předložky |
Identifikovat jednotlivé slovesné tvary |
Porovnat francouzský slovesný systém se slovesným systémem v češtině |
Porozumět terminologii slovesných tvarů v obou jazycích |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat teoretické poznatky o probíraných předložkách a slovesných tvarech v písemném i ústním projevu |
Vytvořit správné tvary většiny slovesných tvarů indikativu |
Demonstrovat adekvátně znalost probíraných slovesných tvarů |
Zdůvodnit použití probíraných slovesných tvarů |
Ovládat základní terminologii slovesných tvarů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Osvojit si teoretické znalosti používání předložek ve francouzštině |
Osvojit si teoretické znalosti užití pomocných a polopomocných sloves |
Znát pravidla shody podmětu s přísudkem |
Znát pravidla shody příčestí minulého s podmětem a předmětem přímým |
Znát pravidla tvoření indikativních tvarů |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládat užití předložek ve francouzštině |
Rozpoznat a správně užívat pomocná a polopomocná slovesa |
Ovládat shodu podmětu s přísudkem |
Ovládat shodu příčestí minulého s podmětem a s předmětem přímým |
Vytvořit správné tvary všech slovesných tvarů indikativu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Písemná zkouška, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Doporučená literatura
|
-
Caqwuineau-Gündüz, M.-P.; Caquineau Gündüz, Marie-Pierre. Les exercices de Grammaire : Niveau B1. Paris : Hachette, 2005. ISBN 2-01-155433-0.
-
Delatour, Y. Nouvelle Grammaire du Français : cours de Civilisation Française de la Sorbonne. Paris : Hachette, 2004. ISBN 2-01-155271-0.
-
Ferdinand Bruno. Précis De Grammaire Historique De La Langue Française: Avec Une Introduction Sur Les Origines Et Le Développement De Cette Langue. Legare Street Press. 2022.
-
Koláříková, Dagmar. L'exercisier de grammaire française. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-24-5.
-
Koláříková, Dagmar. Testez vos connaissances. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-73-2.
-
Moirand, S. Une grammaire des textes et des dialogues. Paris, Hachette, 1994.
-
Narjoux Cécile, More Mary-Annick. Le Grevisse de l'étudiant: Grammaire graduelle du français. DE BOECK SUP. 2021.
|