|
Vyučující
|
-
Siembida Libor, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Literární tvorba J. W. Goetha a F. Schillera - tradiční a nové pohledy. Literatura mezi výmarským klasicismem a romantismem. Etapy a podoby německého romantismu. Syntéza romantismu a realismu v díle H. Heina. Poetický realismus v německé próze. Naturalismus v poezii, próze a dramatu. Německá literatura přelomu 19. a 20. století. Expresionismus v německé literauře. Novoromantismus v německé literatuře. Prózy Th. Manna a F. Kafky. Romány R. Musila, J. Rotha a H. Brocha. Německá literatura období 1933-1945.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| jmenovat hlavní evropské literární směry |
| stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele |
| stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur |
| jmenovat hlavní osobnosti německy psané literatury |
| jmenovat významná díla německy psané literatury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v němčině na úrovni B2 |
| porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
| vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v němčině |
| prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo |
| porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v němčině |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější německy psané literatury |
| popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí 20. a 21. století |
| popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
| jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější německy psané literatury |
| jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější německy psané literatury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější německy psané literatury |
| v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí 20. a 21. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
| diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
| analyzovat ukázky literáních děl novější německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
| identifikovat v konkrétních textech novější německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bahr, Ehrhard. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 3, Od realismu k současné literatuře. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1017-5.
-
Bahr, Ehrhard,; Köpke, Wulf,; Peter, Klaus,; Seeba, Heinrich C. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1017-5.
-
Baumann, B. - Oberle, B. Deutsche Literatur in Epochen. Ismaning : Hueber, 1996.
-
Bok, Václav a kol. Slovník spisovatelů německéhpo jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Praha: Odeon, 1987.
-
Stromšík, Jiří. Od Grimmelshausena k Dürrenmattovi : Kapitoly z německé literatury. V tomto souboru 1. vyd. Jinočany : H & H, 1994. ISBN 80-85787-68-7.
-
Žmegač, V. - Škreb, Z. - Sekulić, L. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Berlin: Cornelsen, 1997.
|