Lecturer(s)
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Students will be introduced with the term specialized text and their typology and functions. Specifics of Russian specialized texts will be characterised through analysis of authentic texts (lexical, morphological, syntactic and stylistic means). The attention is also devote to extralingvistic means. Students will be familiar with the basic principles of specialized texts and aquire the methods of their active and effective reading. The partial aim is the deeping in the specialized vocabluary. The course is taught in Russian.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Task-based study method, Textual studies, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 16 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat morfologický systém ruštiny |
popsat specifika ruské syntaxe |
vyjmenovat zdroje obohacování slovní zásoby |
stručně charakterizovat odborný funkční styl |
orientovat se v základní terminologii potřebné k lingvistické analýze textu |
Skills |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni B1/B2 |
globálně porozumět rusky psanému odbornému textu |
shrnout a vlastními slovy postihnout základní sdělení rusky psaného odborného textu |
sestavit přehled klíčových pojmů konkrétního rusky psaného odborného textu |
aplikovat znalosti z oblasti ruské morfologie a syntaxe při analýze rusky psaných textů |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
teoreticky vysvětlit lingvistické atributy odborného textu |
teoreticky vysvětlit extralingvistické atributy odborného textu |
identifikovat lingvistické i extralingvistické atributy odborného textu v ruštině |
podrobně charakterizovat odborný funkční styl |
vysvětlit základní lingvistické termíny potřebné k analýze odborného textu |
Skills |
---|
číst a chápat v souvislostech rusky psané odborné texty (úrovně odpovídající B2 dle SERR) |
porozumět odbornému textu ve všech jeho nuancích |
rozlišovat mezi jednotlivými druhy stylů odborného textu na konkrétních příkladech rusky psaných textů |
aplikovat znalosti z oblasti ruské morfologie a syntaxe při analýze rusky psaných odborných textů |
samostatně vytvořit text odborného charakteru v ruštině (včetně tvorby prezentace, grafů ap.) |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Task-based study method |
Textual studies |
Collaborative instruction |
assessment methods |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
ČECHOVÁ, Marie. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-807-1069-614.
-
GROMOVÁ, Edita; HRDLIČKA, Milan; VILÍMEK, Vítězslav. Antologie teorie odborného překladu. Výběr z prací českých a slovenských autorů.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-801-1.
-
KOROSTENSKI, Jiří. Russko-češskij slovaŕ dlja delovoj sfery. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1996. ISBN 80-704-0165-6.
-
Lepilová, Květuše. K cizojazyčné řečové komunikaci ve sféře podnikání. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-676-4.
-
NAVRÁTILOVÁ, Daniela. Odborná ruština pro řešení VaV projektů se zaměřením na specifické lexikální, gramatické a stylistické výrazové prostředky.. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-43-4.
-
PRESOVÁ, Silvie; PAZDERSKÝ, Michal; ŠKYŘÍK, Petr. Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské písemné práce? 1. část. Jak efektivně číst odborné texty.. Brno, 2007.
-
ROZENTAL´, Ditmar El´jaševič et al. Sovremennyj russkij jazyk.. Moskva: Ajris Press, 2008. ISBN 978-5-8112-3255-0.
-
VAVREČKA, Mojmír; HRDLIČKA, Milan; RUDINCOVÁ, Blažena. Rusko-český slovník pro hospodářskou sféru. Praha: Centr Evropy, 1999. ISBN 40-802758-1-8.
-
Vysloužilová, Eva. Cvičebnice překladatelství a tlumočnictví pro ruštináře. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1993. ISBN 80-7067-323-0.
|