Předmět: Seminář současného německojazyčného divadla

» Seznam fakult » FF » KFL
Název předmětu Seminář současného německojazyčného divadla
Kód předmětu KFL/SSND
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stuchlíková Ilona, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teorie a praxe postdramatického divadla a postdramatického psaní pro divadlo; změna divadelního a teatrologického paradigmatu v 90. letech 20. století. Diskuse o inscenacích her Elfriede Jelinek na německojazyčných scénách v režii Nicolase Stemanna a Einara Schleefa. Návrat k novému realismu v německojazyčném divadle od konce 90. let 20. století. Thomas Ostermeier ve vedení divadla Baracke a berlínské Schaubühne Vliv a inscenování britské coolness dramatiky naturalismus a brutalismus na scéně Návrat k příběhu, k individuálnímu hrdinovi a problémům současné západní společenosti: režisér T. Ostermeier Autor, dramaturg a režisér Schaubühne Marius von Mayenburg, autor a režisér Falk Richter Přibližování a mísení realistických a postdramatických tendencí v současných textech a divadelních projektech Falk Richter a jeho tanečně-pohybově-činoherní autorské projekty (FEAR) Proměny autorské poetiky v dílech Rolanda Schimmelpfenniga, Dey Loher, Felicie Zeller ad. Skupiny a tvůrci vzešlí z giessenského Institutu pro aplikovanou divadelní vědu: Rimini Protokoll, She She Pop, Clemens Bechtel a divadelní projekty Bürgerbühne Maxim Gorki Theater problematika menšin jako téma a divadelní estetika Profesionální aktéři jako experti: válka v bývalé Jugoslávii, uprchlická krize, koexistence arabského světa a Izraele - práce izraelské režisérky Yael Ronen s autentickým svědectvím a herectvím Tvůrci dokumentárního divadla, pracující s multimediálními prostředky, filmovým dokumentem a autentickým vyprávěním: Milo Rau v Schaubühne

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
jmenovat hlavní evropské umělecké směry
stručně charakterizovat hlavní evropské umělecké směry a jejich představitele
stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur
stručně charakterizovat pozici německy psaného dramatu v evropském kontextu
jmenovat hlavní osobnosti německy psaného dramatu
jmenovat významná díla německy psaného dramatu
Odborné dovednosti
porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu
porozumět kratší ukázce německy mluveného dramatického textu
vystihnout hlavní myšlenku přečteného nebo vyslechnutého literárního (dramatického) textu v němčině
prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo, zhlédnuté divadelní představení
porozumět výkladu z oblasti divadelní a literární vědy v němčině
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat vývojové tendence současného německojazyčného dramatu
popsat základní rysy postdramatického divadla a postdramatického psaní pro divadlo
vystihnout návaznost současných tendencí na tradici dramatické tvorby v německy mluvících zemích
charakterizovat specifika v současné dramatické tvorbě v jednotlivých německy mluvících zemích
popsat pozici současné německojazyčné dramatické tvorby v evropském kontextu
Odborné dovednosti
diskutovat o současných německy psaných dramatických textech
analyzovat jazyk německy psaných současných dramatických textů, identifikovat možné překladatelské problémy
diskutovat o divadelních insecnacích současného německojazyčného dramatu
analyzovat způsob reflexe politických a společenských témat v současné německojazyčné dramatické tvorbě
identifikovat a komentovat propojení druhů umění v současných inscenacích německojazyčného divadla
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Augustová, Zuzana ? Jiřík, Jan ? Jobertová, Daniela. Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2016.
  • Augustová, Zuzana. Jazykové plochy a zkraty Felicie Zeller, doslov, in: Zeller, Felicia. Pět her,. Praha, 2015.
  • Craig, Edward Gordon. O divadelním umění. Vyd. 1. Praha : Divadelní ústav, 2006. ISBN 80-7008-204-1.
  • Černík, Roman. Ašský Gilgameš v Sankt Pöltenu aneb Rakouský pohled na školní divadlo. 1999.
  • Jan Deck ? Angelika Sieburg (eds.). Politisch Theater machen: Neue Artikulationsformen des Politischen in den darstellenden Künsten. Frankfurt am Main, 2011. ISBN 978-3-8376-1409-1.
  • Miriam Dreysse ? Florian Malzacher (eds.). Rimini Protokoll: Experten des Alltags: Das Theater von Rimini Protokolll. Berlin, 2007. ISBN 978-3-89581-181-4.
  • Mišterová, Ivona. Angloamerické drama na plzeňských scénách. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2013. ISBN 978-80-261-0193-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr