Vyučující
|
-
Stuchlíková Ilona, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teorie a praxe postdramatického divadla a postdramatického psaní pro divadlo; změna divadelního a teatrologického paradigmatu v 90. letech 20. století. Diskuse o inscenacích her Elfriede Jelinek na německojazyčných scénách v režii Nicolase Stemanna a Einara Schleefa. Návrat k novému realismu v německojazyčném divadle od konce 90. let 20. století. Thomas Ostermeier ve vedení divadla Baracke a berlínské Schaubühne Vliv a inscenování britské coolness dramatiky naturalismus a brutalismus na scéně Návrat k příběhu, k individuálnímu hrdinovi a problémům současné západní společenosti: režisér T. Ostermeier Autor, dramaturg a režisér Schaubühne Marius von Mayenburg, autor a režisér Falk Richter Přibližování a mísení realistických a postdramatických tendencí v současných textech a divadelních projektech Falk Richter a jeho tanečně-pohybově-činoherní autorské projekty (FEAR) Proměny autorské poetiky v dílech Rolanda Schimmelpfenniga, Dey Loher, Felicie Zeller ad. Skupiny a tvůrci vzešlí z giessenského Institutu pro aplikovanou divadelní vědu: Rimini Protokoll, She She Pop, Clemens Bechtel a divadelní projekty Bürgerbühne Maxim Gorki Theater problematika menšin jako téma a divadelní estetika Profesionální aktéři jako experti: válka v bývalé Jugoslávii, uprchlická krize, koexistence arabského světa a Izraele - práce izraelské režisérky Yael Ronen s autentickým svědectvím a herectvím Tvůrci dokumentárního divadla, pracující s multimediálními prostředky, filmovým dokumentem a autentickým vyprávěním: Milo Rau v Schaubühne
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
jmenovat hlavní evropské umělecké směry |
stručně charakterizovat hlavní evropské umělecké směry a jejich představitele |
stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur |
stručně charakterizovat pozici německy psaného dramatu v evropském kontextu |
jmenovat hlavní osobnosti německy psaného dramatu |
jmenovat významná díla německy psaného dramatu |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
porozumět kratší ukázce německy mluveného dramatického textu |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného nebo vyslechnutého literárního (dramatického) textu v němčině |
prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo, zhlédnuté divadelní představení |
porozumět výkladu z oblasti divadelní a literární vědy v němčině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat vývojové tendence současného německojazyčného dramatu |
popsat základní rysy postdramatického divadla a postdramatického psaní pro divadlo |
vystihnout návaznost současných tendencí na tradici dramatické tvorby v německy mluvících zemích |
charakterizovat specifika v současné dramatické tvorbě v jednotlivých německy mluvících zemích |
popsat pozici současné německojazyčné dramatické tvorby v evropském kontextu |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat o současných německy psaných dramatických textech |
analyzovat jazyk německy psaných současných dramatických textů, identifikovat možné překladatelské problémy |
diskutovat o divadelních insecnacích současného německojazyčného dramatu |
analyzovat způsob reflexe politických a společenských témat v současné německojazyčné dramatické tvorbě |
identifikovat a komentovat propojení druhů umění v současných inscenacích německojazyčného divadla |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Augustová, Zuzana ? Jiřík, Jan ? Jobertová, Daniela. Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2016.
-
Augustová, Zuzana. Jazykové plochy a zkraty Felicie Zeller, doslov, in: Zeller, Felicia. Pět her,. Praha, 2015.
-
Craig, Edward Gordon. O divadelním umění. Vyd. 1. Praha : Divadelní ústav, 2006. ISBN 80-7008-204-1.
-
Černík, Roman. Ašský Gilgameš v Sankt Pöltenu aneb Rakouský pohled na školní divadlo. 1999.
-
Jan Deck ? Angelika Sieburg (eds.). Politisch Theater machen: Neue Artikulationsformen des Politischen in den darstellenden Künsten. Frankfurt am Main, 2011. ISBN 978-3-8376-1409-1.
-
Miriam Dreysse ? Florian Malzacher (eds.). Rimini Protokoll: Experten des Alltags: Das Theater von Rimini Protokolll. Berlin, 2007. ISBN 978-3-89581-181-4.
-
Mišterová, Ivona. Angloamerické drama na plzeňských scénách. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2013. ISBN 978-80-261-0193-2.
|