|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Stylistika, její postavení stylistiky v jazykovědě, stylotvorné faktory - Norma, její vznik a působení z hlediska současné francouzštiny - Diatopická klasifikace francouzštiny - Diastatická klasifikace francouzštiny - Specifika francouzského argotu - Kvalitativní rozvrstvení francouzštiny ve vztahu k normě, jeho porovnání se situací v českém jazykovém společenství - Français soutenu, standard, familier, populaire, vulgaire - Odlišnosti psané a mluvené francouzštiny - Synonymie z hlediska stylistického - Pojetí denotace a konotací - Funkční styly v porovnání francouzštiny s češtinou - Stylistické figury
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 33 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních syntaktických kategoriích |
| znát základní pravidla slovotvorby ve francouzštině |
| disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
| orientovat se v základních morfologických kategoriích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
| aplikovat základní pravidla slovotvorby a morfosyntaxe |
| charakterizovat (v českém jazyce) základní pojmy z oblasti lingvistiky |
| charakterizovat základní pojmy z oblasti lexikologie a morfosyntaxe |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
| osvojit si základní znalosti o současném francouzském jazyce z hlediska normy, funkčních stylů, regionálních s sociálních odlišností |
| disponovat znalostí vybrané francouzské terminologie z oblasti lingvistiky |
| osvojit si teoretické znalosti týkající se stylistických figur |
| identifikovat jednotlivé funkční styly |
| Odborné dovednosti |
|---|
| disponovat rozvinutou znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
| charakterizovat jednotlivé idiomy v různých jazykových rovinách |
| definovat základní pojmy z oblasti stylistiky |
| identifikovat a analyzovat jednotlivé stylistické figury |
| klasifikovat francouzštinu z hlediska diatopického |
| receptivně a částečně produktivně ovládat specifické jevy různých jazykových rovin včetně argotu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Boyer, H. Eléments de sociolinguistique. Langue, communication et société. Paris, Dunod, 1996.
-
Ducháček, O. Précis de sémantique française. Brno, Univerzita J.E.Purkyně, 1967.
-
Goudailler, J.-P. Comment tu tchatches! Dictionnaire du français contemporain. Paris, Maison neuve et Larose, 2001.
-
Jollin-Bertocchi, S. Les niveaux de langage. Paris, Hachette, 2003.
-
Miller, B. Le français d'aujourd'hui. Paris, Editions Klincksieck, 1985.
-
Peyroutet, C. Style et rhétorique. Paris, Nathan, 1994.
-
Stolz, C. Initiation a la stylistique. Paris, Ellipses, 1999.
-
Šabršula, J. Úvod do francouzské stylistiky. SPN Praha, 1970.
-
Walter, H. Le francais dans tous les sens. R. Laffont, Paris, 1999.
-
Walter, Henriette. L´Aventure des mots francais venus d´ailleurs. Paris : Robert Laffont, 1997. ISBN 2-253-14689-7.
|