|
Vyučující
|
-
Salaš Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Únor 1948, převzetí moci Zavádění nové formy režimu, politické procesy jejich struktura, postižené skupiny Kolektivizace, znárodnění Formy odporu proti režimu Politický, hospodářský a kulturní vývoj v 60. letech 20. století Pražské jaro, invaze vojsk Varšavské smlouvy Normalizace, čistky v KSČ, společnost Disent, Charta 77 80. léta, krizové jevy, zhoršující se ekonomická situace Zhroucení komunistického režimu, rok 1989, sametová revoluce
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 68 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| přehled o nejdůležitějších událostech československých dějin v období 19481989 |
| orientovat se v základní problematice československých dějin v období 19481989 |
| chápat vývoj československých dějin v kontextu světových dějin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst a porozumět odbornému textu v českém, případně cizím jazyce |
| používat adekvátní terminologii v českém, případně cizím jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vytvořit časovou osu nejdůležitějších událostí československých dějin 2. poloviny 20. století |
| zasadit československé dějiny 1948-1989 do širšího kontextu dějin 2. poloviny 20. století |
| charakterizovat důležité události a osobnosti československých dějiny 1948-1989 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat nejdůležitější události československých dějin 2. poloviny 20. století |
| interpretovat důsledky klíčových momentů československých dějin v letech 1948-1989 |
| kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností československých dějin v letech 1948-1989 |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
BLAŽEK, P., EICHLER, P., JAREŠ, J. a kol. Jan Palach '69. Praha, 2009.
-
Kalinová, L. Sociální vývoj Československa 1969-1989. Praha, 1998.
-
Kaplan, K. K politickým procesům v Československu 1948 - 1954. Praha, 1994.
-
Kaplan, Karel. Kořeny československé reformy 1968. I.-II., Československo a rozpory v sovětském bloku, Reforma trvale nemocné ekonomiky. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-061-9.
-
Kaplan, Karel. Kronika komunistického Československa. Doba tání 1953-1956. Brno : Barrister & Principal, 2005. ISBN 80-86598-98-5.
-
Kaplan, Karel. Národní fronta 1948?1960. Vyd. 1. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2074-1.
-
KMEŤ, N., MARUŠIAK, J. (eds.). Slovensko a režim normalizácie. Prešov, 2002.
-
KOCIAN, J., DEVÁTÁ, M. (eds.). 1948: únor 1948 v Československu: nástup komunistické totality a proměny společnosti. Praha, 2011.
-
Otáhal, Milan. Opoziční proudy v české společnosti 1969-1989. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2011. ISBN 978-80-7285-137-9.
-
Pullmann, Michal. Konec experimentu : přestavba a pád komunismu v Československu. Vyd. 1. Praha : Scriptorium, 2011. ISBN 978-80-87271-31-5.
|