|
Vyučující
|
-
Šíma Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Svatoňová Markéta, Mgr. Doktor der Philosophie
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled vývoje bavorsko - českých vztahů (od středověku po současnost). Historické a kulturní paralely (podobnosti českého a bavorského historického a kulturního vývoje). Centra české kultury v Německu (Bavorsku), centra německé kultury v Česku. Židé mezi Čechy a Němci v českých zemích. Česko-bavorské vztahy ve 30. letech 20. století, v průběhu 2. světové války a v poválečných letech Reflexe pádu Železné opony Česko-bavorské vztahy v současnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat nejdůležitější události českých a německých dějin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst a porozumět odbornému textu v českém a německém jazyce |
| používat adekvátní terminologii v českém a německém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat nejdůležitější události z oblasti česko-bavorských vztahů od středověku do druhé poloviny 20. století |
| popsat podobnosti českého a bavorského historického a kulturního vývoje |
| popsat česko-bavorské vztahy v současnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat odbornou literaturu týkající se česko-bavorských vztahů od středověku do současnosti |
| analyzovat historické a kulturní paralely česko-bavorských vztahů |
| interpretovat pozici Židů mezi Čechy a Němci v českých zemích |
| analyzovat česko-bavorské vztahy ve 30. letech 20. století, v průběhu 2. světové války a v poválečných letech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Zdeněk; Kural, Václav. Geschichte verstehen : die Entwicklung der deutsch-tschechischen Beziehungen in den böhmischen Ländern 1848-1948. Prag : Gallery, 2002. ISBN 80-86010-66-X.
-
HAVRÁNEK, Bohuslav, FISCHER, Rudolf (eds.). Deutsch-tschechische Beziehungen im Bereich der Sprache und Kultur. Abhandlungen der Sächs. Akad. d. Wiss., Philol.-hist. Kl. Bd. 57, H.2. Berlin : Akademie Verlag,1965..
-
KOSCHMAL, Walter; NEKULA, Marek; ROGALL, Joachim. Deutsche und Tschechen. 2. Aufl. München : Beck, 2003. ISBN 3-406-45954-4..
-
Leistner, Bernd. Literaturlandschaft Böhmen : Begegnung von Tschechen und Deutschen. Lübeck-Travemünde : Ostsee-Akademie, 1997. ISBN 3-933182-00-X.
-
Seibt, Ferdinand; Luft, Robert. Deutsche, Tschechen, Sudetendeutsche : Analysen und Stellungnahmen zu Geschichte und Gegenwart aus fünf Jahrzehnten. München : R. Oldenbourg, 2002. ISBN 3-486-56675-X.
|