|
Vyučující
|
-
Letocha Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Pezl Miloslav, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zrod klasického historismu 2. Klasický historismus a jeho vývoj v průběhu 19. století 3. Česká historiografie první poloviny 19. století 4. Česká historiografie druhé poloviny 19. století 5. Historická sociální věda v Německu 6. Marxistická historiografie 7. Škola Annales 8. Meziválečná československá historiografie 9. Historická antropologie a mikrohistorie 10. Obrat ke kultuře a gender jako kategorie historického bádání 11. Československá historiografie 1948?1989 12. Orální historie 13. Současná historiografie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 44 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základní problematice vývoje historického myšlení |
| orientovat se v dějinách dějepisectví od jeho počátků do 19. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| číst a porozumět textu v české jazyce |
| používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní epochy dějin dějepisectví v 19. a 20. století |
| orientovat se v základních dílech dějin dějepisectví v 19. a 20. století |
| charakterizovat jednotlivé směry historického bádání v 19. a 20. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a samostatně kriticky reflektovat nejvýznamnější díla dějepisectví 19. a 20. století |
| interpretovat význam proměn dějepisných směrů 19. a 20. století |
| kriticky zhodnotit vznik nových historických směrů 19. a 20. století |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha : Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-126-9.
-
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Havelka, Miloš,1985. Spor o smysl českých dějin 1895-1938. Torst Praha.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Kučera, Karel. Historie & historici. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-589-0.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Kutnar, František; Marek, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Praha, 1997. ISBN 80-7106-252-9.
-
Marek, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0284-7.
-
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Štaif, J. František Palacký. Život, dílo, mýtus.. Praha, 2009.
-
Šusta, Josef. Dějepisectví. Praha : Historický klub, 1933.
-
Třeštík, Dušan. Kosmova kronika : Studie k počátkům českého dějepisectví a politického myšlení. Praha : Academia, 1968.
-
Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. 1. vyd. Praha/Litomyšl : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-229-5.
|