|
Vyučující
|
-
Michálek Tomáš, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do problematiky raně novověkých dějin 2) Evropa na prahu raného novověku 3) Zámořské objevy a formování koloniálních říší Španělů a Portugalců 4) Příčiny, průběh a důsledky reformace 5) Španělsko v 16. století 6) Východní Evropa v raném novověku 7) Anglie za vlády Tudorovců 8) Jižní a jihovýchodní Evropa v raném novověku 9) Skandinávie v raném novověku 10) Anglie za prvních Stuartovců 11) Evropa v předvečer Třicetileté války 12) Třicetiletá válka 13) Historiografie k dějinám raného novověku; závěrečné zhodnocení
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat na základní úrovni důležité problémy dějin raného novověku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat elektronické informační zdroje |
| na základní úrovni analyzovat důležité problémy dějin 16.-17. století |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat důsledky zámořských objevů |
| charakterizovat průběh a důsledky reformace |
| popsat situaci v Evropě před začátkem třicetileté války |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností, týkajících raně novověkých dějin |
| analyzovat důsledky vytvoření koloniálních říší |
| analyzovat politický vývoj ve Španělsku, v Anglii a ve Francii v období raného novověku |
| interpretovat důsledky reformace |
| analyzovat příčiny vypuknutí třicetileté války |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Englund, Peter. Nepokojná léta : historie třicetileté války. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-355-X.
-
Janáček, Josef. Století zámořských objevů (1415-1522). 1. vyd. Praha : Orbis, 1959.
-
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí. Ekonomické problémy a vojenské konflikty v letech 1500- 2000.. Praha, 1996. ISBN 80-7106-173-5.
-
KOVÁŘ, M. - TUMIS, S. Zrození velmoci. Anglie (Velká Británie) na cestě k postavení první světové mocnosti (1603-1746). Praha, 2007.
-
Mackenney, Richard. Evropa šestnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-469-4.
-
Molnár, Amedeo. Na rozhraní věků : Cesty reformace. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1985.
-
Munck, Thomas. Evropa sedmnáctého století : 1598-1700. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-508-9.
-
Skřivan, Aleš. Lexikon světových dějin 1492-1914. Praha : Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2002. ISBN 80-86493-06-7.
|