Vyučující
|
-
Marek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Kyjevská Rus 2) Střední Evropa v éře Piastovců a Árpádovců 3) Rusko ve 12.-15. století - Moskevské knížectví, Vladimirsko-suzdalské knížectví 4) Ivan IV. Hrozný a jeho doba, období Smuty, nástup dynastie Romanovců 5) Polsko-litevská unie, Uhry do roku 1526 6) Rusko v 17. a 18. století - Petr I. Veliký, Kateřina II. Veliká 7) Uherské království 1526-1918 8) Vývoj jednotlivých záborů Polska v letech 1795-1918, obnovení polské státnosti 9) Rusko od napoleonských válek po Říjnovou revoluci I 10) Rusko od napoleonských válek po Říjnovou revoluci II 11) Střední Evropa v letech 1918-1945 12) Střední Evropa v letech 1945-1989
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat nejdůležitější události dějin střední a východní Evropy |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat odborný text v českém jazyce |
interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat typické fenomény dějin střední a východní Evropy |
charakterizovat základní etapy historického vývoje střední a východní Evropy od středověku do roku 1945 |
vysvětlit nejdůležitější události dějin střední a východní Evropy od středověku do roku 1945 |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám střední a východní Evropy |
interpretovat nejdůležitější změny politických, sociálních a hospodářských dějin střední a východní Evropy od středověku do roku 1945 |
analyzovat příčiny odlišnosti středověkého vývoje Polska, Maďarska a Ruska |
analyzovat vývoj střední Evropy do roku 1945 |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Kontler, László; Pražák, Richard. Dějiny Maďarska. 2., dopl. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-616-3.
-
Kosman, Marceli. Dějiny Polska. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1842-5.
-
Křen, Jan. Dvě století střední Evropy. Praha : Argo, 2005. ISBN 80-7203-612-2.
-
Malia, Martin. Sovětská tragédie : dějiny socialismu v Rusku v letech 1917-1991. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-566-5.
-
Picková, Dana. Anglo-ruské vztahy ve druhé polovině 16. století. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-209-3.
-
Pipes, Richard. Rusko za starého režimu. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-559-2.
-
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-658-3.
-
Vykoukal, Jiří; Litera, Bohuslav; Tejchman, Miroslav. Východ : vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-85983-82-6.
|