|
Vyučující
|
-
Kautnyj Jaroslav, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Styky Číny s Evropou na přelomu 18. a 19. století. První opiová válka a tzv. otevření Číny. Tchaj-pchingské povstání. Druhá a třetí opiová válka - průběh a důsledky. Restaurace a reformy Meidži v Japonsku. Vývoj v Číně v letech 1860-1894. Příčiny, průběh a důsledky čínsko-japonské války 1894/95. Boj velmocí o koncese a sféry vlivu. Boxerské povstání. Doktrina "otevřených dveří" a otázka integrity Číny. Rusko-japonská válka 1904-1905. Čína na cestě od císařství k republice. Vývoj v Číně po vzniku republiky. Dálný východ a první světová válka. Japonská politika v Číně za první světové války.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mít přehled o dějinách zemí Dálného východu v 19. století na středoškolské úrovni |
| znát geografii Dálného východu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
| používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní etapy vývoje čínských, japonských a korejských dějin v 19. století |
| charakterizovat základní momenty dějin Dálného východu v 19. století |
| analyzovat na základní úrovni milníky dějin Dálného východu v 19. století |
| charakterizovat základní události dějin mezinárodních vztahů na Dálném východě v 19. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám Dálného východu v 19. století |
| interpretovat příčiny a důsledky základních milníků čínské, japonské a korejské historie v 19. století |
| analyzovat příčiny mezinárodních konfliktů na Dálném východě v 19. století |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
The Cambridge History of China.
-
The Cambridge History of Japan.
-
Fairbank, John King. Dějiny Číny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-249-9.
-
Hsü, I. C. Y. The Rise of Modern China. New York, 1991.
-
Jansen, M. B. Japan and China: From War to Peace, 1894-1972. Chicago, 1975.
-
Reischauer, Edwin O.; Craig, Albert M. Dějiny Japonska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-391-6.
|