|
Vyučující
|
-
Kučera Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Salaš Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Antické Řecko 2. Antický Řím 3. Pozdní římské císařství, stěhování národů, první germánské státy 4. Franská říše 5. Východořímská říše a Byzanc do 8. st., islámská expanze 6. Otonské a sálské císařství, gregoriánská reforma a boje o investituru 7. Byzanc od 9. st. a křižácké hnutí 8. Počátky a vývoj polského a uherského státu, Kyjevská Rus 9. Svatá říše římská (12. - 13. st.) 10. Anglo-francouzské vztahy 11. Avignonské papežství a konciliarismus, lucemburské císařství 12 Reformace - příčiny a hlavní rysy, historické souvislosti 13. Evropa pod španělskou dominací, Alžbětinská Anglie, vývoj ve střední Evropě v 16. století
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mít přehled o nejdůležitějších událostech světových dějin od antiky po počátek novověku |
| orientovat se v základní problematice světových dějin od antiky po počátek novověku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
| používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní etapy vývoje světových dějin od antiky po počátek novověku |
| vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí světových dějin od antiky po počátek novověku |
| charakterizovat nejdůležitější události politických, hospodářských a kulturních světových dějin od antiky po počátek novověku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat nejdůležitější události světových dějin od antiky po počátek novověku |
| interpretovat důsledky základních milníků světových dějin od antiky po počátek novověku |
| kriticky reflektovat roli a působení významných osobností světových dějin od antiky po počátek novověku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Collins, Roger. Evropa raného středověku 300-1000. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-660-3.
-
DAWSON, Ch. Zrození Evropy. Praha, 1994.
-
Drška, Václav; Picková, Dana. Dějiny středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Aleš Skřivan ml., 2004. ISBN 80-86493-11-3.
-
Franzen, August; Kyralová, Marie. Malé církevní dějiny. Praha : Zvon, 1995. ISBN 80-7113-119-9.
-
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
Lambert, Malcolm. Středověká hereze. 1. vyd. Praha : Argo, 2000. ISBN 80-7203-291-7.
-
Lawrence, Hugh. Dějiny středověkého mnišství. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. ISBN 80-85959-88-7.
-
Le Goff, Jacques; Schmitt, Jean-Claude. Encyklopedie středověku. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-545-3.
-
Le Goff, Jacques. Středověký člověk a jeho svět. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-274-8.
-
Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
-
Mezník, J. Přehled dějin středověké západní Evropy. I. Vznik středověké Evropy (5.-11. století). Brno, 1997.
-
Munck, Thomas. Evropa sedmnáctého století : 1598-1700. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-508-9.
-
Pečírka, Jan. Dějiny pravěku a starověku I. Hlava I-IX. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Pečírka, Jan. Dějiny pravěku a starověku II. / Hlava X-XXI. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
|