Vyučující
|
-
Šujanec Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Marek Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studentům bude primárně svěřeno zpracování vybraného pramenného materiálu odpovídajícího jejich dovednostem. V závislosti na zvolené instituci půjde o odborný popis (u archiválií formou postižení základního obsahu, u fotografií formou doplňování metadat, u trojrozměrných sbírkových předmětů formou rámcové charakteristiky) a jejich následnou evidenci (digitalizace, katalogizace, zapisování do standardních a elektronických databází). Vítaná bude kooperace na dalších standardních aktivitách paměťových institucí (výpomoc při přípravě výstavy, terénní výzkum). Konkrétní náplň praxe se bude přizpůsobovat aktuálním výzkumným potřebám zvolené instituce, rámcově bude možné vyjít vstříc rovněž individuálnímu zájmu studenta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 18 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní klasifikaci písemných pramenů k dějinám 19. a 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat výpočetní techniku a základní kancelářské programy (MS Office) |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat informační zdroje v paměťových institucích potřebných pro odbornou práci |
popsat chod a vnitřní fungování paměťových institucí, jejich poslání, zaměření a odbornou náplň |
Odborné dovednosti |
---|
odborně analyzovat předměty archivní a muzejní povahy |
vytvářet databáze evidence sbírkových předmětů |
kriticky analyzovat získané teoretické znalosti a aplikovat je pro potřeby samostatné odborné práce |
Obecné způsobilosti |
---|
Studenti získají praktické zkušenosti a dovednosti spojené s pramenným materiálem uloženým v domácích paměťových institucích (písemné prameny vydané i nevydané, hmotné předměty, ikonografický materiál apod.). |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemné hodnocení odborného pracovníka vybrané paměťové instituce. |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Bartoš, Josef; Chobot, Karel. Úvod do archivnictví pro historiky. Olomouc, 2000. ISBN 80-244-0142-8.
-
Štouračová, Jiřina. Úvod do archivnictví. 1. vyd. Brno : Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2216-7.
|