Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Rozvrstvení a nerovnost Mariginalizace, nejnižší sociální vrstva akulturní chudoba Chudoba v kontextu Evropské unie Diskriminace, rasová nesnášenlivost, symbolické násilí Kriminalizace, diskriminace Prostorová segregace Prostor, místo, bydlení Práce a nezaměstnanost Mariginalizace romů v České republice Bezdomovectví Přerozdělení a rozpoznání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 37 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
komunikovat na odborné úrovni v cizím jazyce |
užívat anglický jazyk na úrovni C1 |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti |
---|
číst a porozumět cizojazyčné odborné literatuře |
orientovat se v odborné literatuře |
porozumět a interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
používat elektronické informační zdroje |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat přínos sociální a kulturní antropologie do studia chudoby a sociálního vyloučení |
definovat klíčové koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie |
vyjmenovat nejdůležitější autory sociální a kulturní antropologie, kteří se podílejí na rozvoji teorií sociálního rozvrstvení a marginalizace a vysvětlit jejich hlavní myšlenky |
představit a interpretovat základní práce sociálních a kulturních antropologů týkajících se problémů sociálního vyloučení |
Odborné dovednosti |
---|
použít klíčové koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie při výkladu problémů týkajících se sociální nerovnosti |
popsat a aplikovat základní metodologické postupy používané v rámci sociální a kulturní antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného projektu týkajících se současných sociálních témat nerovnosti a chudoby |
uvést příklady etnografických studií, které jsou zaměřují na problémy chudoby a nerovnosti a kriticky je reflektovat z hlediska současné situace v EU |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Byrne, D. Social Exclusion. Buckingham: Open University Press, 1999.
-
Grusky, David B.; Szelényi, Szonja. The inequality reader : contemporary and foundational readings in race, class, and gender. 2nd ed. Boulder : Westview Press, 2011. ISBN 978-0-8133-4484-3.
-
Sibley, D. Geographies of Exclusion: Society and Difference in the West. London: Routledge, 1995.
-
Sibley, D. Outsiders in Urban Societies. 1981.
-
Szelenyi, Ivan. Urban Inequalities under State Socialism. Oxford: Oxford University Press. 1983..
-
Wacquant, Loic J. D. Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Polity Press, 2007.
-
Young, Jock. The exclusive society : social exclusion, crime and difference in late modernity. London : Sage Publications, 1999. ISBN 0 80398151 1.
|