|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod, představení kurzu, podmínky zakončení, povinná a doporučená literatura 2) Demografie vs. demografická antropologie / populace vs. jedinec, chování systému vs. jednání aktérů, zaměření na typického (průměrného) jedince vs. důraz na rozmanitost 3) Základní pojmy demografické analýzy / zdroje demografických dat, složení populace podle věku a pohlaví, studium plodnosti, úmrtnosti, populačního růstu a migrace 4) Demografie předindustriálních společností / sledování plodnosti, úmrtnosti, migrace a vzorců sňatečnosti prostřednictvím etnografických výzkumů 5) Neolitický demografický přechod / vztah plodnosti, úmrtnosti a populačního růstu k typu subsistence, demografie lovců a sběračů a prvních zemědělců 6) První demografický přechod / změny reprodukčního chování během industrializace 7) Druhý demografický přechod / změny reprodukčního chování Západu pod vlivem hormonální antikoncepce a změny role žen ve společnosti 8) Gender a úmrtnost / interakce genetických předpokladů, infekčních agens, preference pohlaví a společenských institucí při vzniku rozdílů v úmrtnosti mezi pohlavími 9) Gender a plodnost / mateřství, otcovství a rodičovství v mezikulturní perspektivě 10) Kultura migrací / příklad migrací vedené z rurálního do urbánního prostředí, změna demografického chování v cílovém prostředí 11) Velikost populace a kultura / velikost populace jako faktor vysvětlující vývoj komplexních společností
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ovládat základní úroveň znalostí anglického jazyka. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Propojovat sociální a biologické stránky života. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Interpretovat základní demografické pojmy. |
| Popsat princip třech velkých demografických přechodů, tj. změn v demografickém chování lidí. |
| Popsat vztah kulturních a demografických parametrů na příkladech antropologických výzkumů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Pochopit souvislosti v rámci demografických přechodů. |
| Porozumět konceptu populační dynamiky a změnám úmrtnosti a plodnosti od paleolitu po současnost v kulturním kontextu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostudium, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Chamberlain A. T. Problems and prospects in paleodemography. In M. Cox, S. Mays (eds): Human Osteology in Archaelogy and Forensic Science London. str. 101-115. Greenwich Medical Media, 2000.
-
Kalibová, Květa. Úvod do demografie. Dotisk 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0222-9.
-
Kertzer D. I., Fricke T. E. Anthopological demography: toward a new synthesis. University of Chicago Press, 1997.
-
Livi Bacci. A consice history of world population. 6th edition. John Wiley a Sons, 2017.
-
Poston, Dudley L.; Bouvier, Leon F. Population and society : an introduction to demography. New York : Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-87287-4.
-
Therborn, Göran. Between sex and power : family in the world, 1900-2000. London : Routledge, 2004. ISBN 0-415-30078-9.
|