Lecturer(s)
|
-
Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction to the APM programme and to the human biology. 2. Introduction to the human inheritance and origins of variation (structure of DNA, replication, transcription, introns and exons, splicing, mRNA, translation, tRNA, triplets and coding of aminoacids, proteosynthesis, primary to quaternary structure of proteins, protein function). 3. Genetic mechanisms of human variation (chromosomes, mutations, gene linking, crossing over, postreproductive sources of human variation). 4. Mendelian inheritance and its expression into the phenotype. 5. Population genetics, allel distribution, polymorphisms, microevolutionary forces. 6. Cell, cell cycle, mitosis, cell function in relation to inheritance. 7. Reproductive system, meiosis and the production of gametes, fertilization and how it relates to genetic mechanisms of human variation. 8. Prenatal ontogenesis, parturition, postnatal growth and development in various environmenst. 9. Hormonal regulation of physiological processes. Immune system. 10. Nervous regulation (reflex arc, from a neuron to the spinal cord). 11. Brain, its evolution and function of its constituent parts. 12. Population specificity of the cardiovascular system in relation to the environment. 13. Digestive, pulmonary, and excretory systems and their relation to regulating mechanisms.
|
Learning activities and teaching methods
|
Self-study of literature, Lecture, Practicum
- Contact hours
- 65 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
odborné znalosti je nepředpokládají |
Skills |
---|
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat a charakterizovat základy anatomie a fyziologie člověka |
charakterizovat a popsat zdroje variability člověka |
popsat a vysvětlit biologické podmínění některých společenských jevů |
Skills |
---|
vysvětlit principy lidské biologie a genetiky včetně jejich realizace v ontogenezi |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Textual studies |
Skills |
---|
Practicum |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills demonstration |
Textual studies |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills |
---|
Oral exam |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
-
Brdička, Radim. Lidský genom na rozhraní tisíciletí. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0118-9.
-
Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
-
Nečásek, Jan. Genetika. 1. vyd. Praha : Scientia, 1993. ISBN 80-85827-04-2.
-
Rokyta, Richard. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-45-5.
-
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
Šmahel, Zbyněk. Principy, teorie a metody auxologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0295-4.
-
ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti, geny v lidském zdraví a nemoci. Praha, 1999.
-
Vacek, Zdeněk. Embryologie pro pediatry : učebnice pro lékařské fakulty. 2.vyd., dopl. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-562-9.
|