Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Lectures 1. Bioarcheological model (bones, teeth - behavior - environment) 2. Activity reconstructions 3. Health and illnesses in the past 4. Trauma - accidents, violence, and first surgical interventions 5. Class exam 1 6. Cultural modification of hard tissues - esthetics of the past 7. --- 8. Students' presentations 9. Diet in the past 10. Ancestry, kinship, biodistances 11. Students' presentations Seminars 1. History of bioarcheology - context for its development 2. Racial paradigm and craniometry 3. Rise of bioarcheology 4. Rise of interdisciplinarity in bioarcheology 5. Students's presentations 6. Repatriation of skeletal collections - a new challenge for bioarcheology 7. Students's presentations
|
Learning activities and teaching methods
|
Self-study of literature, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 35 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 13 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat na pokročilé úrovni a vysvětlit pojmy humánní osteologie, arthrologie a obecné lidské biologie |
charakterizovat a popsat teoretické metody archeologie |
Skills |
---|
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
kriticky posoudit a diskutovat odborný text v anglickém jazyce |
formálně prezentovat výzkumy a vést odborné debaty |
vést diskuzi nad odbornou studií |
ovládat základy statistiky |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat a popsat biokulturní model |
charakterizovat a popsat historický vývoj biologické antropologie a myšlenkové trendy |
popsat a vysvětlit změny kostry a zubů vyvolané specifickými i nespecifickými vnějšími vlivy a chováním |
interpretovat tyto kosterní změny v kontextu populačně specifických statistik |
Skills |
---|
samostatně interpretovat poznatky z různých oblastí života minulých populací: archeologie, paleozoologie a paleobotaniky, biologické antropologie |
kriticky rozebrat studie najít nedostatky výzkumů |
vytvořit odborný text dle zásad struktury odborného textu a jazyka odborných studií |
prakticky identifikovat u jednotlivých témat stopy aktivity, onemocnění či zranění na osteologické sbírce LBA |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Self-study of literature |
Textual studies |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar |
Self-study of literature |
Textual studies |
Skills demonstration |
One-to-One tutorial |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Test |
Skills |
---|
Combined exam |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Beneš, Jaromír,; Pokorný, Petr. Bioarcheologie v České republice. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Přírodovědecká fakulta, 2008. ISBN 978-80-7394-026-3.
-
Buikstra, Jane E.; Beck, Lane A. Bioarchaeology : the contextual analysis of human remains. Amsterdam : Elsevier, 2006. ISBN 0-12-369541-4.
-
Goodman, A. H. a G. J. Armelagos. Infant and childhood morbidity and mortality risks in archaeological populations. World Archaeology 21 (2): 225-243. 1989.
-
Larsen, C. S. Biological changes in human populations with agriculture. Annual Review of Anthropology 24:185-213. 1995.
-
Larsen, C. S., M. C. Griffin, et al. Frontiers of Contact: bioarchaeology of Spanish Florida. Journal of World Prehistory 15 (1):69-123. 2001.
-
Larsen, Clark Spencer. Bioarchaeology : interpreting behavior from the human skeleton. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-65834-9.
-
Sládek, V., Berner, M., Sailer, R. Bioarcheologické výzkumy lokomočního chování pravěkých populací člověka. In: I. Budil a M. Ulrychová (eds.) Antropologické symposium II, str. 301-310. Pelhřimov, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003.
-
Weiss, E. Bioarchaeological Science: What we have learned from human skeletal remains.. Nova Science Publishers, Inc., 2009.
|