Vyučující
|
-
Němec Patrik, Mgr. Ph.D.
-
Zéoli Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Co je rozvojová/aplikovaná antropologie? Vymezení aplikované antropologie, přehled typických témat a oblastí zájmu. Antropologie rozvoje vs./a rozvojová antropologie. 2) Vývoj aplikované/rozvojové antropologie, základní koncepty, témata a jejich odraz v rozvojové praxi, přehled a charakteristika projektových témat (zdraví, vzdělávání, zemědělství, životní prostředí, turismus, migrace) ve vztahu k možnostem rozvojové/aplikované antropologie. 3) Výzkumné metody a techniky používané v rámci aplikované antropologie a plánování rozvojových projektů (Rapid apparisal procedure, Focus Group Discussions, zúčastněné pozorování, rozhovory, dotazníky, analýzy dokumentů, vizuální analýzy) 4) Analýzy institucionálních politik a praxí z antropologických pozic (evaluace programů, social impact assesment, analýzy potřeb) 5) Strategie řízení sociální a kulturní změny (Cultural Brokerage, Social Marketing, Collaborative Research, Action Research) 6) Etické zřetele a dilemata v oblasti rozvojových projektů 7) Rozvojový projekt, fáze rozvojového projektu, příklady projektů a jejich kritická reflexe. 8) Metody plánování rozvojového projektu - základní vymezení a využití metody logického rámce (LFA - Logical Framework Approach). Charakteristiky strukturace a definování problému pro rozvojový projektu. 9) Přednáška externího lektora s přímou zkušeností s realizací rozvojových projektů. 10) Filmová projekce a její reflexe. 11) Prezentace a diskuze studentských referátů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout téma rozvojového projektu |
komunikovat o zacílení a profilu studovaného oboru |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat metodologické postupy používané v rámci aplikované antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného či rozvojového projektu |
vyjmenovat antropology, kteří se zabývali využitím antropologických poznatků při řízení procesů sociální a kulturní změny, a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
popsat a aplikovat základní přístupy plánování rozvojového projektu metodou logického rámce |
uvést problematiku humanitární pomoci a rozvojové spolupráce do souvislosti s minulou i současnou geopolitickou situací |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
diskutovat etické zřetele aplikované antropologie |
definovat rámec projektového záměru rozvojového projektu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Edelman, Marc; Haugerud, Angelique. The anthropology of development and globalization : from classical political economy to contemporary neoliberalism. Malden, MA : Blackwell Pub, 2004. ISBN 0631228802.
-
Ervin, M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practise. 2000.
-
Escobar, Arturo. Encountering development : the making and unmaking of the third world. Princeton : Princeton University Press, 1994. ISBN 978-0-691-00102-9.
-
Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
-
McDonald, James H. The applied anthropology reader. Boston : Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-205-32491-6.
-
Nolan, Riall W. Development anthropology : encounters in the real world. Boulder : Westview Press, 2002. ISBN 0-8133-0984-0.
-
Örtengren, K. The Logical Framework Approach. SIDA, 2003.
-
Podolefski, A - Brown, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. McGraw Hill, 2007.
-
Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
-
Van Willigen, John. Applied anthropology : an introduction. 3rd ed. Westport : Bergin & Garvey, 2002. ISBN 0-89789-833-8.
|