Předmět: Teorie a praxe rozvojových projektů

» Seznam fakult » FF » KSA
Název předmětu Teorie a praxe rozvojových projektů
Kód předmětu KSA/DPDG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němec Patrik, Mgr. Ph.D.
  • Zéoli Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Co je rozvojová/aplikovaná antropologie? Vymezení aplikované antropologie, přehled typických témat a oblastí zájmu. Antropologie rozvoje vs./a rozvojová antropologie. 2) Vývoj aplikované/rozvojové antropologie, základní koncepty, témata a jejich odraz v rozvojové praxi, přehled a charakteristika projektových témat (zdraví, vzdělávání, zemědělství, životní prostředí, turismus, migrace) ve vztahu k možnostem rozvojové/aplikované antropologie. 3) Výzkumné metody a techniky používané v rámci aplikované antropologie a plánování rozvojových projektů (Rapid apparisal procedure, Focus Group Discussions, zúčastněné pozorování, rozhovory, dotazníky, analýzy dokumentů, vizuální analýzy) 4) Analýzy institucionálních politik a praxí z antropologických pozic (evaluace programů, social impact assesment, analýzy potřeb) 5) Strategie řízení sociální a kulturní změny (Cultural Brokerage, Social Marketing, Collaborative Research, Action Research) 6) Etické zřetele a dilemata v oblasti rozvojových projektů 7) Rozvojový projekt, fáze rozvojového projektu, příklady projektů a jejich kritická reflexe. 8) Metody plánování rozvojového projektu - základní vymezení a využití metody logického rámce (LFA - Logical Framework Approach). Charakteristiky strukturace a definování problému pro rozvojový projektu. 9) Přednáška externího lektora s přímou zkušeností s realizací rozvojových projektů. 10) Filmová projekce a její reflexe. 11) Prezentace a diskuze studentských referátů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout téma rozvojového projektu
komunikovat o zacílení a profilu studovaného oboru
Odborné dovednosti
porozumět odbornému společenskovědnímu textu
napsat kultivovaný odborný text na dané téma
využívat elektronické informační zdroje
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat metodologické postupy používané v rámci aplikované antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného či rozvojového projektu
vyjmenovat antropology, kteří se zabývali využitím antropologických poznatků při řízení procesů sociální a kulturní změny, a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu
popsat a aplikovat základní přístupy plánování rozvojového projektu metodou logického rámce
uvést problematiku humanitární pomoci a rozvojové spolupráce do souvislosti s minulou i současnou geopolitickou situací
Odborné dovednosti
analyzovat a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie
diskutovat etické zřetele aplikované antropologie
definovat rámec projektového záměru rozvojového projektu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
E-learning,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Projektová výuka,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Edelman, Marc; Haugerud, Angelique. The anthropology of development and globalization : from classical political economy to contemporary neoliberalism. Malden, MA : Blackwell Pub, 2004. ISBN 0631228802.
  • Ervin, M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practise. 2000.
  • Escobar, Arturo. Encountering development : the making and unmaking of the third world. Princeton : Princeton University Press, 1994. ISBN 978-0-691-00102-9.
  • Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
  • McDonald, James H. The applied anthropology reader. Boston : Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-205-32491-6.
  • Nolan, Riall W. Development anthropology : encounters in the real world. Boulder : Westview Press, 2002. ISBN 0-8133-0984-0.
  • Örtengren, K. The Logical Framework Approach. SIDA, 2003.
  • Podolefski, A - Brown, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. McGraw Hill, 2007.
  • Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
  • Van Willigen, John. Applied anthropology : an introduction. 3rd ed. Westport : Bergin & Garvey, 2002. ISBN 0-89789-833-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr