Lecturer(s)
|
-
Kopa Štěpán, PhDr.
-
Brewin Alois, Doc. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction to to the program of the course and conditions for passing it. Information sources for ethnographical, historical and anthropological research. JW 2. Origin and formation of the ethnographical movement in Bohemia and Moravia in the 2nd half of the 19th century. JW 3. Development of historiography in the 20th century. JW 4. Microhistory. JW 5. "Classic" historical anthropology of the 80s and 90s. JW 6. Microhistorical, cultural and antropological studies of exceptional personalities and situations (influence of symbolic anthropology on historiographical research). JW 7. Social-historic anthropological streams of the Czech historiography in the 20th century. JW 8. Ethnography of the 1st half of 20th century in Czech lands and European context I. FB 9. Ethnography of the 1st half of 20th century in Czech lands and European context II. FB 10. Ethnography between 1953-1989 I. FB 11. Ethnography between 1953-1989 II. FB 12. Czech ethnography in the end of 20th century and beginning of the 21st century. (most important institutions and their field of study, relationship of ethnology and socio-cultural anthropology, important personalities of the specialization. overview of relevant publications). FB 13. Final test JW + FB
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Task-based study method, Seminar classes, Self-study of literature, Textual studies
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 35 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
porozumět vědecky strukturované přednášce |
na základní úrovni charakterizovat a popsat formování, vznik a vývoj antropologie a dalších příbuzných disciplín v širším středoevropském kontextu |
na základní úrovni charakterizovat teoretické a metodologické ukotvení oborů |
formulovat (navrhnout) vlastní výzkumné (badatelské) téma |
aktivně formulovat otázky a diskutovat |
Skills |
---|
číst a porozumět odborné antropologické literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
kriticky reflektovat a interpretovat odborný text |
napsat kultivovaný odborný text |
využívat elektronické informační zdroje |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
kriticky zhodnotit a srovnat sociologizaci a antropologizaci dějepisetství |
vysvětlit základní paradigmatické charakteristiky dvou historicky zaměřených badatelských orientací stojících na pomezí se sociokulturní antropologií historické etnografie a historické antropologie |
vymezit historickou antropologii a etnografii v kontextu paradigmatického vývoje historiografie a dalších sociálněvědních oborů ve 20. století |
Skills |
---|
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
identifikovat a porovnat rozhraničení a významné styčné body a společná témata historické antropologie s příbuznými disciplínami (kulturní/sociální antropologie, kulturní dějiny, dějiny všedního dne, mikrohistorie a zejména etnologie/etnografie) |
relevantně aplikovat terminologický aparát etnografického (národopisného) výzkumu tradiční kultury. Je schopen uvést do souvislostí vývoj v české (československé) etnografii s procesy probíhajícími ve 20. století v západní Evropě a USA |
s využitím odpovídajících metod z teoretického a metodologického hlediska analyzovat a zhodnotit perspektivu etnografie, etnologie a sociokulturní antropologie při výzkumů totožných problémů |
Competences |
---|
identifikovat a porovnat rozhraničení a významné styčné body a společná témata historické antropologie s příbuznými disciplínami (kulturní/sociální antropologie, kulturní dějiny, dějiny všedního dne, mikrohistorie a zejména etnologie/etnografie) |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Task-based study method |
Textual studies |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Textual studies |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Seminar classes |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Combined exam |
Skills |
---|
Test |
Combined exam |
Recommended literature
|
-
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Cohn, B., S. Anthropology and History in the 1980s,. Journal of Interdisciplinary History 12, 1981, s. 227-252, 1981.
-
Dressel, G. Historische Anthropologie. Eine Einführung. Wien - Köln - Weimar, 1996.
-
Dülmen, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.
-
Horák, J. Národopis československý. Praha, 1933.
-
Horský, J. Historická antropologie,. Historická demografie 17, 1993, s. 241-270, 1993.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Robek, A. Nástin dějin české a slovenské etnografie. Praha, 1964.
|