|
Vyučující
|
-
Hršel Martin, Mgr. Ph.D.
-
Boušková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní obrysy kvalitativního výzkumu. Vymezení kvantitativních a kvalitativních metod. 2. Psaní, odkazování a zásady správného citování. Druhy pramenů a zdrojů. Práce s odkazy a literaturou. 3. Epistemologie sociálních věd a zásady vědecké práce. Formulace výzkumného problému. Validita, reliabilita. Pojem, hypotéza, teorie. 4. Etnografie a reflexivní etnografie. Reflexivita v etnografickém výzkumu. Identita výzkumníka: antropolog jako výzkumný nástroj. 5. Etika výzkumu. Etické aspekty terénního výzkumu, psaní etnografie a publikování. Informovaný souhlas. Etické kodexy. 6. Analýza kvalitativních dat. Zpracování a analýza dat z kvalitativního výzkumu. Kódování. 7. Metodologické aspekty terénního výzkumu. Vstup do terénu. Fáze terénního výzkumu. Výběr informátorů. 8. Sociální a politický kontext etnografického výzkumu. Antropologie a kolonialismus. Klasický model terénního výzkumu a jeho kritika. 9. Pozorování a rozhovor jako klíčové metody etnografického výzkumu. Druhy pozorování. Způsoby vedení a záznamu rozhovorů. Typologie rozhovorů. 10. Oral history. Teorie a metoda orální historie. Oblast využití a specifika metody. 11. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum. 12. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
| na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
| charakterizovat a popsat základní výzkumné metody sociální antropologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce |
| interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
| formulovat výzkumnou otázku |
| pracovat s elektronickými informačními zdroji |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| na základní úrovni charakterizovat podobu, postup a metodologické obtíže etnografického výzkumu |
| kriticky zhodnotit etnografický výzkum na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury a prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy |
| popsat a kriticky zhodnotit hlavní výzkumné metody sociální antropologie |
| vysvětlit specifika, silné a slabé stránky etnografického výzkumu |
| charakterizovat hlavní geografické výzkumné oblasti a témata sociální antropologie |
| kriticky zhodnotit potřebnost reflexivity v etnografickém výzkumu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně používat základní postupy etnografického výzkumu (pozorování, rozhovor) |
| kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
| formulovat, navrhnout a vytvořit výzkumný projekt |
| aplikovat metodu systematického pozorování, včetně jeho záznamu a kritického zhodnocení |
| vést etnografický rozhovor, zaznamenat jej, kódovat a analyzovat |
| odkazovat a citovat odbornou literaturu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
-
Bernard, H. R. (ed.). Handbook of Methods on Cultural antropology. London, 1998.
-
Davies, Charlotte Aull. Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others. 2nd ed. London : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-40901-8.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
-
Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
-
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
Sanjek, Roger. Fieldnotes : the makings of anthropology. Ithaca : Cornell University Press, 1990. ISBN 978-0-8014-9726-1.
-
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
|