|
Vyučující
|
-
Cinkeová Marie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia medicínské antropologie. a) Předmět zájmu medicínské antropologie. b) Význam medicínské antropologie pro společenské vědy. c) Biokulturní perspektiva zdraví a nemoci, evoluční, historické a politicko-ekonomické pohledy na definici nemoci a zdraví, dopady společenské nerovnosti, věku a pohlaví na zdravotní stav populace. 2. Konkrétní ukazatele. a) Růst a vývoj člověka. Biokulturní vlivy na nerovnoměrný růst a vývoj. Vztah opožděného vývoje, výskytu onemocnění, věku dožití a produktivity jedinců v ekonomickém systému. Kulturní vs. environmentální faktory a variabilita růstu a vývoje. b) Infekční onemocnění. Patogeny a imunita. Nemoc, ekologie nemoci a lidské chování. Vliv migrací, moderních způsobů transportu, globalizace na šíření patogenů, nových epidemií a recidivu tradičních infekčních onemocnění. c) Strava, výživa, dostupnost stravy, kulturní omezení a hladomory v minulosti a dnes. Vliv velkých hladomorů na geopolitickou situaci světa. Vliv industrializace na změnu stravy, způsob života a zdraví člověka. Současné "epidemie" diabetu a kardiovaskulárních chorob a jejich vztah k politickým a ekonomickým systémům. d) Přístup k péči. Historie péče a péče u tradičních společností. Léčit nebo vyléčit. Vliv farmaceutických firem na zdravotní systém. 3. Etnomedicína a etnobioarcheologie. a) Úvod do studia. Definice oborů. Metody výzkumu a praktické aplikace. Propojení experimentálních, teoretických a retrospektivních věd. b) Příklady nemocí, následky válečných konfliktů, způsobů péče a léčitelství v současnosti a minulosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 39 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat obecné znalosti studia antropologie a znalosti dějin antropologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozumět a kriticky posoudit odborný text v českém jazyce |
| rozumět a kriticky posoudit odborný text v anglickém jazyce |
| formálně prezentovat výzkumy |
| vést odborné debaty |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit metody a přístupy biomedicínské antropologie |
| charakterizovat a popsat historický vývoj biomedicínské antropologie a hlavní myšlenkové trendy a aplikovatelnost oboru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektuje prameny a literaturu, se kterou pracuje |
| detailně rozebrat konkrétní téma z biomedicínské antropologie |
| prezentovat a kriticky zhodnotit teoretické předpoklady a příklad aplikace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Individuální konzultace, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Prezentace práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Písemná zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bártlová, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
Diamond J. Svět, který skončil včera: Co se můžeme naučit od tradičních společností? Jan Melvil. 2012.
-
Ember, C. R. Encyclopedia of Medical Anthropology: Health and Illness in the World's Cultures Topics. Springer, 2003.
-
Harrod RP. Ethnobioarchaeology. New Directions in Bioarchaeology, Special Forum. The SAA Archaeological Record 12(2):32-4. 2012.
-
Lebl, Jan. Růst dětí a jeho poruchy. 1. vyd. Praha : Galén, 1996. ISBN 80-85824-30-2.
-
Lock M, Nguyen VK. An Anthropology of Biomedicine. Oxford Wiley-Blackwell, 2010.
-
Marmot, M. G.,; Wilkinson, Richard G. Social determinants of health. 2006. ISBN 978-0-19-856589-5.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století.
-
Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
|