|
Vyučující
|
-
Píclová Saeedeh, doc. PhDr. CSc.
-
Irber Tomáš, doc. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Představení kurzu. Postavení humanitních věd (speciálně antropologie) do roku 1945. 2) Postavení humanitních věd po roce 1945. 3) Pojem kultura v klasické antropologii. 4) Pojem kultura v poválečné antropologii. 5) Studium příbuzenských vztahů v klasické a poválečné antropologii. 6) Antropologické přístupy ke studiu duchovního života společnosti. 7) Etnologie a antropologie ve středoevropské perspektivě. 8) Postavení folkloristiky a její úkoly. 9) Velké mezinárodní badatelské projekty. 10) Antropologie jako interkulturní hermeneutika. 11) Antropologická a etnologická reflexe socialismu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat témata, teorie, díly a osobnosti antropologických disciplín v kontextu historického a myšlenkového vývoje humanitních, sociálních, historických a přírodních věd. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
| porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat témata, teorie, díly a osobnosti antropologických disciplín v kontextu historického a myšlenkového vývoje humanitních, sociálních, historických a přírodních věd |
| Odborné dovednosti |
|---|
| charakterizovat témata, teorie, díly a osobnosti antropologických disciplín v kontextu historického a myšlenkového vývoje humanitních, sociálních, historických a přírodních věd |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Fiona Bowie. Antropologie náboženství. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9.
-
Jack Goody:. Proměny rodiny v evropské historii. Praha, 2006. ISBN 80-7106-396-7.
-
Ladislav Hrdý, Václav Soukup a Alena Vodáková (eds.). Sociální a kulturní antropologie. Praha, 1993.
-
Petr Lozoviuk. Evropská etnologie ve středoevropské perspektivě. Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-752-0.
-
Pierre Bourdieu. Teorie jednání. Praha, 1998.
-
Soukup Václav. Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha, 1994. ISBN 80-7184-158-7.
-
Soukup Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha, 2000. ISBN 80-7178-929-1.
|