Lecturer(s)
|
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction. 2. Enlightenment and romantism as the ideological roots of contemplation about modern societies. Ideological roots of the debates on ethnicity, "mulitculturality" and multiculturalism. 3. Primordialism, instrumentalism, situationalism, constructivism 4. Theories of ethnicity 5. Spectrum of definitions of the term "multiculturalism". Definition of the terms from the multiculturalist discourse (integratio, segregation, asimilation, identity, community?) and their critical reflection. Multuculturalism as a subject for anthropological studies. 6. Historical, political and soucial circumstances of the origin of multuculturalism 7. Reception of multuculturalism in European countries (GB, France, Germany, Netherlands) 8. Pluralist multiculturalism (komunitarism), Charles Taylor, Michael Sandel, Michael Walzer, Aldasair MacIntyre 9. Liberal multiculturalism; Will Kymlicka, John Rex, Pavel Barša 10. Critical multiculturalism; Peter McLaren, Terence Turner, Shirley Steinberg and Joe Kinchloe, Chicago Cultural Studies Group 11. Critiques of multiculturalism; Brian Barry, T. H. Eriksen, Gerd Baumann, Patrick West, Ralph Grillo 12. Multiculturalism and the anthropological theory of culture 13. Multiculturalism and gender (feminism); Susanne Okin, Iris M. Young, Sheila Benhabib 14. Multiculturalism and social exclusion; Michel Wieviorka 15. Multiculturalisms in the Czech Republic
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Cooperative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Seminar classes, Self-study of literature, Textual studies
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 35 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Skills |
---|
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vymezit a charakterizovat významové pole termínu multikulturalismus |
objasnit a kriticky reflektovat historicko-politické a společenské okolnosti vzniku multikulturalistického hnutí |
vyjmenovat teoretiky, kteří se zabývali otázkou kulturní diferenciace moderních společností (resp. otázkou multikulturalismu) a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
srovnat a kriticky hodnotit multikulturalismus s alternativními světonázorovými koncepcemi jako je feminismus, liberalismus, nacionalismus, marxismus |
Skills |
---|
z aktuálních antropologických pozic kriticky reflektovat formy mediální či umělecké reprezentace kulturní rozmanitosti |
analyzovat formy aplikace různých multikulturalistických přístupů v kontextu českého i zahraničního vzdělávacího systému (multikulturní výchova) a v kontextu tzv. integrační politiky v ČR |
analyzovat společenské procesy související s kulturní diferenciací soudobých komplexních společností a výsledky prezentovat nejen v podobě odborné studie, ale i formou publicistických žánrů |
kriticky reflektovat vybrané koncepce multikulturalismu z hlediska současných antropologických teorií etnicity, nacionalismu a kultury |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Project-based instruction |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar classes |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Students' portfolio |
Project-based instruction |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Test |
Project |
Skills |
---|
Project |
Skills demonstration during practicum |
Test |
Recommended literature
|
-
Barry, Brian M. Culture and equality : an egalitarian critique of multiculturalism. Cambridge : Polity Press, 2004. ISBN 0-7456-2228-3.
-
Barša, Pavel; Fiala, Petr; Mikš, František. Politická teorie multikulturalismu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
-
Baršová, Andrea; Barša, Pavel. Přistěhovalectví a liberální stát : imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
-
Bauman, G. The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities. New York, 1999.
-
Eriksen, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Triton, 2007.
-
Eriksen T. H. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. Pluto Press, 1993.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Grillo, R. D. Pluralism and the politics of difference : state, culture, and ethnicity in comparative perspective. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1998. ISBN 0-19-829426-3.
-
Jakoubek, Marek. Teorie etnicity. Sociologické nakladatelství SLON, 2016. ISBN 9788074191855.
-
Kymlicka, Will. Multicultural citizenship : aliberal theory of minority rights. Oxford : Clarendon Press, 2003. ISBN 0-19-829091-8.
-
Okin, Susan Moller. Is multiculturalism bad for women?. Princeton : Princeton University Press, 1999. ISBN 0-691-00432-3.
-
Taylor, Charles; Gutmannová, Amy. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
|