|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Interdisciplinární přístup ke studiu sociální deviace a kriminality 2. Psychologické teorie deviace a kriminality 3. Biologické teorie deviace a kriminality 4. Sociologické teorie deviace a kriminality 5. Konstrukce sociální deviace 6. Sociální kontrola a prevence 7. Viktimologie 8. Bezdomovectví 9. Chudoba, marginalizace a sociální deviace 10. Násilí z nenávistí 11. Teorie sociální újmy 12. Sociální deviace 13. Látkové a nelátkové závislosti
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a popsat základní pojmy a terminologii z oblasti sociálních věd |
| porozumět textům v anglickém jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat, popsat a orientovat se v základních přístupech k chápání sociální deviace a kriminality |
| charakterizovat a vysvětlit základní jevy sociální deviace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat a zasadit do kontextu soudobé společnosti přístupy k chápání sociální deviace a kriminality |
| na různých úrovních navrhnout způsoby prevence makrosociálních a mikrosociálních příčin sociální deviace v kontextu sociální politiky a sociální práce |
| identifikovat možné makrosociální a mikrosociální příčiny sociální deviace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Becker, Howard S. Outsiders : studies In the sociology of deviance. New York : Free Press, 1997. ISBN 0-684-83635-1.
-
Goodman Anthony. Social Work with Drug, Alcohol and Substance Misusers.. B.m.: Learning Matters, 2013. ISBN 978-1-4739-0466-8.
-
Hrčka, M. Sociální deviace.. Praha: Sociologické nakladatelství. 302 s., 2001.
-
Maguire, Mike,; Reiner, Robert; Morgan, Rod. The Oxford handbook of criminology. 5th ed. Oxford : Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-959027-8.
-
Smith, David. Criminology for social work. 1995. ISBN 0-333-58751-0.
-
Zufferey, Carole. Homelessness and Social Work. An Intersectional Approach.. Routledge, 2016. ISBN 978-1-317-51087-1.
|