|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Uvedení do kontextu vzniku a rozvoje národopisu v českých zemích. - Zájem o tzv. lidovou kulturu: spontánní a organizované sběry. - První vlna institucionalizace oboru: osobnosti, díla, instituce. - Soupeření české a německojazyčné badatelské tradice. - Slovensko jako etnografický terén. - Etablování oboru na československých univerzitách. - Problematika nacionální a politické instrumentalizace etnografických metod a znalostí. - Podoby marxistické etnografie v českých podmínkách - Antropologizace české etnologie po r. 1989.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 51 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a interpretovat základní díla sociální a kulturní antropologie |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| vést debatu nad odborným textem |
| charakterizovat a vysvětlit základní chronologii českých a evropských dějin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat elektronické informační zdroje |
| využívat tištěné informační zdroje |
| napsat kultivovaný odborný text |
| porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
| porozumět a interpretovat odborný text v cizím jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat dějiny hlavních českých (československých) etnografických institucí |
| charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější teoretické koncepty |
| charakterizovat historický vývoj oboru v českých zemích a na Slovensku |
| vyjmenovat přední osobnosti, které formovaly domácí akademickou podobu disciplíny a kriticky hodnotit jejich díla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kontextuálně zařadit českou etnografickou tradici do širších souvislostí vývoje disciplíny v Evropě |
| posoudit a zhodnotit specifika domácího oborového myšlení a jeho přínos ke středoevropské etnologické tradici |
| analyzovat a kriticky hodnotit dobové teoretické a metodologické badatelské přístupy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bausinger H. Volkskunde von der Altertumsforschung zur Kulturanalyse. Berlin u.?a. 1971, Nachdr. Darmstadt 1987, 1987.
-
Brouček S. České národopisné hnutí na konci 19. století. Praha, 1979.
-
Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Horák, J. Národopis československý. Praha, 1933.
-
Lozoviuk, P. Interethnik im Wissenschaftsprozess. Deutschsprachige Volkskunde in Böhmen und ihre gesellschaftlichen Auswirkungen. Leipzig, 2008.
-
Lozoviuk, Petr. Etnicita a nacionalismus v diskurzu 20. století : příspěvek intelektuálů z českých zemí ke studiu kolektivních identit. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-283-0.
|