Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Circumstances of the origins and development of the Czech ethnography Interest in "folk culture": The first wave of the institucionalization of the discipline: personalities, writings, institutions Competition of Czech and German research tradition Slovakia as a ethnographical field Establishment of the discipline in Czech universities Issue of national and political instrumentalization of ethnographical methods and knowledge Marxist ethnography in Czech Anthropologization of ethnography after 1989
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, One-to-One tutorial, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 51 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat a interpretovat základní díla sociální a kulturní antropologie |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
vést debatu nad odborným textem |
charakterizovat a vysvětlit základní chronologii českých a evropských dějin |
Skills |
---|
využívat elektronické informační zdroje |
využívat tištěné informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v cizím jazyce |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat dějiny hlavních českých (československých) etnografických institucí |
charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější teoretické koncepty |
charakterizovat historický vývoj oboru v českých zemích a na Slovensku |
vyjmenovat přední osobnosti, které formovaly domácí akademickou podobu disciplíny a kriticky hodnotit jejich díla |
Skills |
---|
kontextuálně zařadit českou etnografickou tradici do širších souvislostí vývoje disciplíny v Evropě |
posoudit a zhodnotit specifika domácího oborového myšlení a jeho přínos ke středoevropské etnologické tradici |
analyzovat a kriticky hodnotit dobové teoretické a metodologické badatelské přístupy |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Individual study |
One-to-One tutorial |
Self-study of literature |
Textual studies |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Test |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Test |
Recommended literature
|
-
Bausinger H. Volkskunde von der Altertumsforschung zur Kulturanalyse. Berlin u.?a. 1971, Nachdr. Darmstadt 1987, 1987.
-
Brouček S. České národopisné hnutí na konci 19. století. Praha, 1979.
-
Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Horák, J. Národopis československý. Praha, 1933.
-
Lozoviuk, P. Interethnik im Wissenschaftsprozess. Deutschsprachige Volkskunde in Böhmen und ihre gesellschaftlichen Auswirkungen. Leipzig, 2008.
-
Lozoviuk, Petr. Etnicita a nacionalismus v diskurzu 20. století : příspěvek intelektuálů z českých zemí ke studiu kolektivních identit. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-283-0.
|