|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Ontogeneze psychiky dítěte, jeho chování a utváření vztahu s matkou, kognitivních a motorických funkcí, socializace. Chování primátů, evoluční důsledky vzpřímení a encefalizace na behoviorální aspekty a rozvoj kognice. Počátky kultury, symbolických funkcí a řeči.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat obecné základy studia chování člověka |
| ovládat základy neurofyziologie |
| ovládat základy behaviorálních věd |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět přednášce z okruhu jiných vědeckých disciplín |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a charakterizovat vývojové fáze ontogeneze chování a kognice dítěte |
| charakterizovat a vysvětlit evoluci chování a symbolické funkce člověka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komparovat poznatky různých vědních disciplín studujících kognitivní funkce a chování člověka |
| kriticky reflektuje prameny a literaturu, se kterou pracuje |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Barrett, Louise; Dunbar, R. I. M.; Lycett, John. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7178-969-7.
-
Diamond, Jared. Proč máme rádi sex? : evoluce lidské sexuality. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-1072-6.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Vančata, Václav. Primatologie. Díl 2., Catarrhina - opice a lidoopi. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-127-3.
-
Vančata, Václav. Primatologie. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-093-5.
|