Vyučující
|
-
Svatoš Lumír, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. strukturalismus, post-strukturalismus a kritická diskursivní analýza 2. koncepty diskursu 3. formování a struktura diskursu 4. diskurs, identita a sociální změna 5. možnosti využití kritické diskursivní analýzy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit proměny definice pojmu diskurz. |
vyložit teoretický model a metodologické postupy spojené s diskurzivní analýzou. |
charakterizovat různé typy konfliktů plynoucích z aplikace diskurzivní analýzy. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající diskurzivní analýzu. |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé typy diskurzivní analýzy. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích při aplikaci diskurzivní analýzy. |
samostatně kriticky zhodnotit diskurzivní analýzu jako metodologický přístup ke studiu společnosti. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností s přihlédnutím k diskurzivní analýze. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Blommaert, J. a Bulcaen, Ch. Critical Discourse Analysis. Annual Review of Anthropology 2000.
-
Fairclough, N. Discourse and Social Change. Blackwell Publishers. Oxford, 1992.
-
Fairclough, Norman. Language and power. Harlow ; Longman, 2001. ISBN 0-582-41483-0.
-
Hawkes, Terence. Structuralism and semiotics. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-32153-0.
-
Jorgensen, M. a Phillips, L. Discourse Analysis as Theory and Method. London: Sage Publications, 2002.
|