|
Vyučující
|
-
Píchová Karel, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. strukturalismus, post-strukturalismus a kritická diskursivní analýza 2. koncepty diskursu 3. formování a struktura diskursu 4. diskurs, identita a sociální změna 5. možnosti využití kritické diskursivní analýzy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
| popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit proměny definice pojmu diskurz. |
| vyložit teoretický model a metodologické postupy spojené s diskurzivní analýzou. |
| charakterizovat různé typy konfliktů plynoucích z aplikace diskurzivní analýzy. |
| vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající diskurzivní analýzu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy diskurzivní analýzy. |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích při aplikaci diskurzivní analýzy. |
| samostatně kriticky zhodnotit diskurzivní analýzu jako metodologický přístup ke studiu společnosti. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností s přihlédnutím k diskurzivní analýze. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Blommaert, J. a Bulcaen, Ch. Critical Discourse Analysis. Annual Review of Anthropology 2000.
-
Fairclough, N. Discourse and Social Change. Blackwell Publishers. Oxford, 1992.
-
Fairclough, Norman. Language and power. Harlow ; Longman, 2001. ISBN 0-582-41483-0.
-
Hawkes, Terence. Structuralism and semiotics. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-32153-0.
-
Jorgensen, M. a Phillips, L. Discourse Analysis as Theory and Method. London: Sage Publications, 2002.
|