|
Vyučující
|
-
Brizgalová Katarína, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Praktická lekce: zdroje dat a světové populační trend 2.-3. Velké demografické teorie I: Malthusova teorie, teorie demografické transice. 4.-5. Velké demografické teorie II: Teorie druhé demografické transice. 6. Epidemiologická transice a prodlužování věku dožití. 7. Sociální stratifikace a zdraví 8. Praktická lekce: jak měřit nerovnost 9.-10. Trendy plodnosti v západních společnostech 11. Populační vývoj, "populační exploze" a fertilita ve třetím světě 12. Stabilita partnerských vztahů: příčiny a důsledky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Seminární výuka, Přednáška
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat odbornou terminologii sociálních věd k danému tématu |
| uplatnit elementární funkční gramotnost |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst odborné texty v anglickém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat hlavní trendy globálního demografického vývoje |
| charakterizovat demografická specificka různých světových regionů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozumět demografickým ukazatelům a umět je prakticky používat v demografických příručkách a statistických ročenkách |
| predikovat následky dřívějších demografických událostí do budoucnosti |
| interpretovat demografické, společenské, biologické a ekonomické procesy jako provázaný celek příčin a následků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adams, Bert N.; Trost, Jan. Handbook of world families. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2763-8.
-
Preston, Samuel; Heuveline, Patrick; Guillot, Michel. Demography : measuring and modeling population processes. Malden : Blackwell, 2000. ISBN 978-1557864512.
|