|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní koncepty sociologie životního běhu 2. Sociologie věku, věkové normy 3. Sociologie dětství 4. Sociologické teorie socializace 5. Gender a životní cyklus 6. Vstup na trh práce, pohyb na trhu práce a jeho opouštění. Slaďování soukromého a pracovního života 7. Mateřství, otcovství, prarodičovství, bezdětnost 8. Výběr partnera, vstup do partnerství a manželství 9. Sociologické aspekty stárnutí 10. Narození a smrt jako sociologické téma
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Studium textů, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 33 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat databáze odborných zahraničních časopisů |
| popsat termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní terminologii a koncepty používané v rámci sociologie životního cyklu |
| rozlišit různé teoretické i metodologické přístupy ke studiu životního cyklu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout vlastní výzkumný projekt, kde osvědčí znalost teoretických přístupů i výzkumných postupů při studiu životní biografie |
| používat základní terminologii a koncepty používané v rámci sociologie životního cyklu |
| srovnat různé teoretické i metodologické přístupy ke studiu životního cyklu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Alan, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
-
Blossfeld, Hans-Peter; Drobnič, Sonja. Careers of couples in contemporary societies : from male breadwinner to dual-earner families. Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-924491-X.
-
Connidis, Ingrid Arnet. Family ties and aging. Thousand Oaks: Routledge, 2009.
-
Hamplová, Dana,; Šalamounová, Petra,; Šamanová, Gabriela. Životní cyklus : socioologické a demografické perspektivy. Vyd. 1. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-7330-082-6.
-
Hamplová, Dana. The winners in a globalizing world: mid-career men in the Czech Republic. 2006.
-
Hans-Peter Blossfeld a Erik Klijzing. The Winners in a Globalizing World: Mid-Career Men. London: Routledge (v tisku).
-
Hunt, Stephen. The life course : a sociological introduction. New York : Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 1-4039-1470-2.
-
Sýkorová, Dana. Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
-
Vidovićová, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
|