Předmět: Sociologie životního cyklu

» Seznam fakult » FF » KSS
Název předmětu Sociologie životního cyklu
Kód předmětu KSS/1SZCA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Baťková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní koncepty sociologie životního běhu 2. Sociologie věku, věkové normy 3. Sociologie dětství 4. Sociologické teorie socializace 5. Gender a životní cyklus 6. Vstup na trh práce, pohyb na trhu práce a jeho opouštění. Slaďování soukromého a pracovního života 7. Mateřství, otcovství, prarodičovství, bezdětnost 8. Výběr partnera, vstup do partnerství a manželství 9. Sociologické aspekty stárnutí 10. Narození a smrt jako sociologické téma

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Studium textů, Přednáška
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 33 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat databáze odborných zahraničních časopisů
popsat termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit základní terminologii a koncepty používané v rámci sociologie životního cyklu
rozlišit různé teoretické i metodologické přístupy ke studiu životního cyklu
Odborné dovednosti
navrhnout vlastní výzkumný projekt, kde osvědčí znalost teoretických přístupů i výzkumných postupů při studiu životní biografie
používat základní terminologii a koncepty používané v rámci sociologie životního cyklu
srovnat různé teoretické i metodologické přístupy ke studiu životního cyklu
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Alan, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
  • Blossfeld, Hans-Peter; Drobnič, Sonja. Careers of couples in contemporary societies : from male breadwinner to dual-earner families. Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-924491-X.
  • Connidis, Ingrid Arnet. Family ties and aging. Thousand Oaks: Routledge, 2009.
  • Hamplová, Dana,; Šalamounová, Petra,; Šamanová, Gabriela. Životní cyklus : socioologické a demografické perspektivy. Vyd. 1. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-7330-082-6.
  • Hamplová, Dana. The winners in a globalizing world: mid-career men in the Czech Republic. 2006.
  • Hans-Peter Blossfeld a Erik Klijzing. The Winners in a Globalizing World: Mid-Career Men. London: Routledge (v tisku).
  • Hunt, Stephen. The life course : a sociological introduction. New York : Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 1-4039-1470-2.
  • Sýkorová, Dana. Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
  • Vidovićová, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr