|
Vyučující
|
-
Tušek Jan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Koncepty a přístupy v biografické metodě 2. Před Interview: Příprava pro sběr biografického materiálu 3. Interview: Začínáme s biografickým výzkumem- kontaktování osob a fáze výzkumného projektu 4. Po Interview: Způsoby zpracování biografického materiálu. Kódování, komparace, vypracování typologie a způsoby prezentace 5.-6. Realizace výzkumného projektu 7-12. Prezentace výzkumných projektů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 34 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické metody |
| popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod |
| vyjmenovat a popsat základní kvalitativní metody |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
| samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvalitativních metod |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie a náležitosti spojené se zvoleným tématem bigrafické metody |
| charakterizovat a vyložit zvolené teoretické přístupy využité během biografické metody |
| charakterizovat a vyložit zvolené metody využité během biografické metody |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat stěžejní poznatky vyplývajícího z biografické metody |
| samostatně kriticky zhodnotit získané poznatky |
| samostatně demonstrovat a aplikovat zvolené metody výzkumu aplikované při realizaci biografické metody |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Alan, J. Generační zázemí našeho společenského vývoje. Sociologický časopis 4/1990. 321 - 325., 1990.
-
Anderle, V. Nepotopitelná třída: Rodinné zázemí v sebeprezentaci českých postkomunistických podnikatelů. Biograf 18-19/1999. 41 - 60, 1999.
-
Arminen, I. Vyprávění životních příběhů a etnometodologie. In: Otevřená minulost. Karolinum. Praha, 1999.
-
Bernard, H. Russell. Social research methods : qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-1403-X.
-
Creswell, John W. Qualitative inquiry and research design : Choosing among five approaches. 2nd ed. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2007. ISBN 9-781-4129-1607-3.
-
Kamberský, P. Prolínání světů. S-Obzor 4/1994. 12 - 27., 1994.
-
Konopásek , Z. Biografie a sociologie. S-Obzor 2/1994. 32 - 47, 1994.
-
Konopásek, Z. Od černé knihy k černé skříňce: Komunismus relativizujícíma očima. Biograf 18-19/1999. 3-24., 1999.
-
Norman K. Denzin a Yvonna S. Lincoln (eds.). Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Sage, 2003.
-
Nyíri, P. Mobilita, podnikání a sex. In. Biograf 36/2005. 3-23., 2005.
-
Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
-
Říčan, P. Hledání grálu. Biograf 4/2005. 20-39., 2005.
-
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
Vodochodský, I. Herbalife a jeho lidé. Biograf 8/1996. 25-40., 1996.
|