|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Shrnutí metod hodnocení vztahu mezi dvěma proměnnými 2. Shrnutí metod hodnocení vztahu mezi dvěma proměnnými 3. Log-lineární modely analýzy kontingenčních tabulek 4. Log-lineární modely analýzy kontingenčních tabulek 5. Analýza přežívání 6. Analýza hlavních komponent a faktorová analýza 7. Analýza hlavních komponent a faktorová analýza 8. Vícerozměrné škálování 9. Vícerozměrné škálování 10. Shluková analýza 11. Diskriminační analýza 12. Diskriminační analýza 13. Klasifikační stromy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 24 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
| popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
| vyjmenovat a popsat základní kvantitativní metody. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvantitativních metod. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit a popsat vztahy v Log-lineárních modelech, v modelech analýzy kontingenčních tabulek, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy aj. |
| charakterizovat, co jsou Log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy aj. |
| vyjmenovat a rozlišit klíčové studie využívající zvolené metody. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat, samostatně demonstrovat a aplikovat studované metody (Log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy aj.). |
| samostatně kriticky zhodnotit metody: Log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup na vybrané téma s využitím studovaných metod. |
| analyzovat data k vybranému problému za použití jedné z metod: log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy. |
| prezentovat ve formě odborného textu výsledky svých analýz učiněných pomocí jedné z metod: log-lineární modely, kontingenční tabulky, vícerozměrné škálování, shluková analýza, klasifikační stromy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Agresti, Alan. An introduction to categorical data analysis. 2nd ed. Hoboken : Wiley-Interscience, 2007. ISBN 978-0-471-22618-5.
-
Agresti, Alan. Categorical data analysis. 2nd ed. New York : Wiley-Interscience, 2002. ISBN 0-471-36093-7.
-
Agresti, Alan; Finlay, Barbara. Statistical methods for the social sciences. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-13-027295-7.
-
Cleves, Mario A.; Gould, William W.; Gutierrez, Roberto G. An Introduction to survival analysis using Stata. College Station : Stata Press, 2004. ISBN 1-881228-84-3.
-
Fox, John. Applied regression analysis, linear models, and related methods. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1997. ISBN 0-8039-4540-X.
-
Hamilton, Lawrence C. Statistics with STATA : updated for version 9. Belmont : Brooks/Cole, 2006. ISBN 0-495-10972-X.
-
Hox, Joop. Multilevel analysis : techniques and applications. Mahwah : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2002. ISBN 0-8058-3219-X.
-
Long, J. Scott; Freese, Jeremy. Regression models for categorical dependent variables using Stata. College Station : Stata Press, 2006. ISBN 1-59718-011-4.
-
Manly F.B.J. Multivariate statistical methods: a primer. 3rd.
-
Tabachnick, Barbara G.; Fidell, Linda S. Using multivariate statistics. Boston : Pearson, 2013. ISBN 978-0-205-89081-1.
|