|
Vyučující
|
-
Vávrová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Typy a zdroje dat (audio, vizuálních, textových) 2. Sběr dat a terénní cvičení 3.-4. Záznam dat a jejich ochrana 5.-6. Zpracování a kódování dat 7. Vizualizace dat 8. Další analytické techniky 9. Zpracování výzkumného projektu 10. Psaní jako analýza dat 11. Práce se softwarem usnadňujícím analýzu kvalitativních dat (QDAS) 12.-13. Samostatné zpracování výzkumné zprávy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
| popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky vyplývajících z aplikace sociologických metod. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit variabilitu kvalitativních metod. |
| vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze kvalitativního přístupu. |
| charakterizovat různé typy konfliktů v přístupech k zpracovávání a analyzování kvalitativních dat. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních metod. |
| samostatně zpracovávat a analyzovat textová, zvuková, obrazová a video data pomocí programu ATLAS.ti nebo MaxQda. |
| samostatně kriticky zhodnotit získaná kvalitativní data. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci vybrané kvalitativní metody. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Flick, Uwe; Kardorff, Ernst von; Steinke, Ines. A companion to qualitative research. London ; Sage Publications, 2004. ISBN 0-7619-7375-3.
-
VERBI Software. MAXQDA 2022. Getting Started Guide. Berlin. 2021.
|