Lecturer(s)
|
-
Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Data types and sources (audio, visual and textual) 2. Data collection and fieldwork exercises 3.-4. Data recording and security 5.-6. Data processing and coding 7. Data visualisation 8. Further analytical techniques 9. Research project 10. Writing as a method of analysis 11. Work with Qualitative data analysis software (QDAS) 12.-13. Research report
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Lecture, Seminar, Practicum
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
Skills |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývajících z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozlišit variabilitu kvalitativních metod. |
vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze kvalitativního přístupu. |
charakterizovat různé typy konfliktů v přístupech k zpracovávání a analyzování kvalitativních dat. |
Skills |
---|
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních metod. |
samostatně zpracovávat a analyzovat textová, zvuková, obrazová a video data pomocí programu ATLAS.ti nebo MaxQda. |
samostatně kriticky zhodnotit získaná kvalitativní data. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci vybrané kvalitativní metody. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Seminar |
Practicum |
Task-based study method |
Textual studies |
Skills demonstration |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Project |
Recommended literature
|
-
Flick, Uwe; Kardorff, Ernst von; Steinke, Ines. A companion to qualitative research. London ; Sage Publications, 2004. ISBN 0-7619-7375-3.
-
VERBI Software. MAXQDA 2022. Getting Started Guide. Berlin. 2021.
|