|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Komunita vs skupina 2. Komunita - klasické teorie 3. Komunita - období empirických výzkumů 4. Komunita - další přístupy - teorie sítí, sociální kapitál 5. Spor komunita vs individualismus 6. Typologie komunit a jejich aplikace 7. Komunita jako reflexe současné společnosti
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 31 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
| číst odborné texty v anglickém jazyce. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyložit teoretické modely v oblasti sociologie komunit. |
| vyložit metodologické postupy v oblasti sociologie komunit. |
| vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie v oblasti sociologie komunit. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů v oblasti sociologie komunit. |
| samostatně kriticky zhodnotit teoretické a metodologické přístupy v oblasti sociologie komunit. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro reflexi současné společnosti skrze výzkum komunit. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Zygmunt. Community : seeking safety in an insecure world. Cambridge : Polity Press, 2001. ISBN 0-7456-2635-1.
-
BELL, Colin a Howard NEWBY. The sociology of community: a selection of readings. Abingdon, 1974. ISBN 0-7146-2970-7.
-
Cohen, Anthony P. The symbolic construction of community. London : Routledge, 1985. ISBN 978-0-415-04616-9.
-
Day, Graham. Community and everyday life. London : Routledge, 2006. ISBN 0-415-34074-8.
-
Váně, Jan. Komunita jako nová naděje? : náboženské (ne)institucionalizované komunity z pohledu sociologie náboženství. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0085-0.
|